Amerikansk politi får miljøbiler
Politiet i USA tilbys hybridbiler.
Den nye Ford Fusion politibilen har en toliters firesylindret bensinmotor i tillegg til elektrisk drift. Bensinforbruket er bare halvparten av det dagens Ford Taurus Police Interceptor bruker.
Les også: Herlig bil – men kan også bli et økonomisk mareritt
Taurusen har riktignok mer krutt under panseret med sin 3,7 liters turboladede V6-motor. Hybriden går likevel bra nok til at den har blitt godkjent for biljakt av politiet i Michigan og i Los Angeles County. For å klare dette, må bilen klare en rekke tester som går på akselerasjon, kjøreegenskaper, bremseegenskaper, toppfart og ergonomi.
Halvert bensinforbruk
Ford er den ledende leverandøren av politibiler i USA. Ifølge bilfabrikken er den nye bilen utviklet som et svar på et ønske fra en rekke byer over hele landet. Politibiler tilbringer mye tid på tomgang, og det er her hybriden er overlegen, ifølge produsenten. Hybriden vil stanse bensinmotoren når bilen står i ro mens batteripakken sørger for strøm til lyskastere, radio, kamera og annet nødvendig utstyr.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBensinen koster atskillig mindre i USA enn i Norge, men selv med en beregnet snittpris på 2,50 dollar per gallon (rundt 5,65 kroner per liter) vil en politietaten spare rundt 3877 dollar (33.400 kroner) i drivstoffutgifter per år per bil, skriver nyhetsbyrået AP.
Les også: De ber deg kjøpe elbil, selv kjører de fossilt
Dieseldrevet politi i Norge
Norsk politi kjørte tidligere Volvo patruljebiler, men i 2006 falt valget på VW Passat. De dieseldrevne Passatene fikk imidlertid en del kritikk for at varmeapparatene ikke fungerte godt nok i streng norsk vinterkulde.
I 2015 ble BMW valgt som leverandør av patruljebiler i Norge. BMW 520d xDrive Touring – også den dieseldrevet – er bilen norske politifolk skal bruke på jobb.
Les også:
Kul bil – men Honda Element har ett stort problem
Populær bil – men eierne er ikke veldig fornøyde
Saken ble opprinnelig publisert på broom.no.