Over 1.300 har kjøpt den – før bilen er i Norge

Volvo rekker knapt å ta imot alle bestillingene på nye XC60. Andre generasjon av den populære SUVen ser ut til å bli en enda større suksess enn forgjengeren.
Volvo rekker knapt å ta imot alle bestillingene på nye XC60. Andre generasjon av den populære SUVen ser ut til å bli en enda større suksess enn forgjengeren.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og nesten alle velger XC60 med over 400 hestekrefter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Andre generasjon av Volvo XC60 er ikke kommet til landet ennå. Men for en måneds tid siden åpnet Volvo for å bestille den.

Og norske kunder lot seg ikke be to ganger!

Les også: Menn kjøper dyr Tesla, kvinner velger liten Yaris

I løpet av de første 24 timene tikket det inn 750 kontrakter. I skrivende stund er det solgt over 1.300 biler.

Den slags pågang på en bil som koster rundt 850.000 kroner, når den er spekket slik nordmenn vil ha den, er historisk.

Det er lite som tyder på at Volvo vil ha noen problemer med å nå det som i utgangspunktet var et ganske hårete mål, nemlig rundt 2.000 solgte biler i 2017.

R-pakke gir XC60 et mer sporty design.
R-pakke gir XC60 et mer sporty design.

Skal ha toppmodellen

At prisen blir på rundt 850.000 kroner i snitt, skyldes at hele 95 prosent av bilene som er solgt er toppmodellen: T8.

Disse kundene får en ladbar hybrid, med en bensin- og elmotor som til sammen gir en systemeffekt på over 400 hk!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

0-100 km/t er gjort unna på 5,3 sekunder, mens den oppgitte elektriske rekkevidden er 45 kilometer. Oppgitt forbruk på dette råskinnet er bare 0,21 l/mil.

Les også: Slik gikk det da Nord-Irland skulle lage bil

Startpris

Volvo har valgt å legge startprisen på denne modellen på 690.000 kroner. Det vil si at den kommer veldig gunstig ut sammenlignet med de andre XC60-modellene.

For eksempel koster D5, altså dieselmotoren med 190 hk og som trenger 8,4 sekunder til 100 km/t, også 690.000 kroner.

Volvo har flere utstyrsmodeller, og Momentum er innstegsmodellen. Nordmenn går stort sett for neste nivå, som er Inscription.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
På innsiden har det skjedd store ting siden forrige generasjon XC60. Nå minner interiøret veldig om storebror XC90.
På innsiden har det skjedd store ting siden forrige generasjon XC60. Nå minner interiøret veldig om storebror XC90.

Ny på innsiden

På innsiden har Volvo tatt et langt steg videre fra forrige generasjon XC60. Nå minner det mye om storebror XC90, selv om de har forsøkt å gi XC60 et litt mer ungdommelig preg.

Sentralt i dashbordet står infotainmentskjermen, som er blitt enda bedre enn den var tidligere, med blant annet høyere oppløsning og bedre kartvisning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bagasjerommet er ikke størst i klassen, men med sine 505 liter, også i den ladbare modellen, holder det nok for de fleste.

Les også: Hva vet du egentlig om rustbehandling?

Sikkerhet

Som vanlig tenker Volvo mye på sikkerhet. Nye XC60 blir blant annet levert med en rekke nye førerassistentsystemer. For eksempel er det styrehjelp i tillegg til autobrems, som gjør at bilen automatisk vil forsøke å styre unna en hindring, i tillegg til å bremse ned.

Styrehjelpen fungerer mellom 50 og 100 km/t, og gjelder såvel dyr og mennesker, som andre biler.

Den får også et nytt og bedre system som hindrer bilen i å komme over i motsatt kjørefelt.

Vi tar neppe noen store sjanser når vi alt nå utroper dette som en het kandidat til årets mest solgte SUV i Norge...

Les også:

De tjener 146.000 kroner på hver bil de selger

Forbrukerrådet: – Nordmenn klager mest på bil

Saken ble opprinnelig publisert på broom.no.