Selv de største optimistene tok feil

Peugeot 3008 er så populær at man må skyve på en annen suksess for å produsere nok biler.
Peugeot 3008 er så populær at man må skyve på en annen suksess for å produsere nok biler.
Artikkelen fortsetter under annonsen

En suksess kommer sjelden alene ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Peugeot har tydeligvis truffet en nerve i det europeiske bilmarkedet med sine nye modeller, 3008 og 5008.

Peugeot er rett og slett det fjerde mest solgte bilmerket i Europa akkurat nå.

Nye 3008 er faktisk så populær at man har valgt å skyve produksjonsstarten av storebror 5008 litt framover. Rett og slett for å kunne ta unna for etterspørselen.

Også i Norge er det råkjør på Peugeot 3008.

Over 1.200 nordmenn har skrevet kontrakt på å kjøpe Peugeot 3008.
Over 1.200 nordmenn har skrevet kontrakt på å kjøpe Peugeot 3008.

– Det så stygt ut en stund

– Ja, det er gøy med en modell som treffer markedet så til de grader. Med Peugeot 3008 nærmer vi oss 1.200 kontrakter nå. Den presterer godt over budsjett over hele verden, også i Norge.

Det sier Stian Gihle som er PR- og informasjonssjef for Peugeot.

Peugeot 3008 kåret til Årets bil – og vi skjønner hvorfor

Stian Gihle er PR- og informasjonssjef hos den norske importøren.
Stian Gihle er PR- og informasjonssjef hos den norske importøren.

Men det så stygt ut for produksjonen en liten stund. En større brann hos underleverandøren Recticel, som blant annet lager innvendige deler som dashbord og dørtrekk, sto i fare for å forsinke den populære bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det ble heldigvis ikke på langt nær så dramatisk som fryktet. Produksjonen er igjen stabilisert. Bestiller man ny Peugeot 3008, så får man bil i juni/juli og kan dra på sommerferie med den, forteller Gihle videre.

Les også: Denne nykommeren fra Peugeot blir en plassvinner

Men 3008 er slett ikke den eneste suksessen i Peugeot-leiren om dagen. 5008 har også blitt viet svært stor interesse.

– 5008 er i bunn og grunn samme bil som 3008, men her er akselavstanden strukket med hele 19 centimeter, slik at den innvendige plassen er større. Den vil leveres som sjuseter som standard i Norge og prisene vil starte på hyggelige 322.000 kroner når modellen dukker opp i september, forklarer Gihle.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har allerede testet Peugeot 5008, les mer her:

Så langt har Peugeot mer enn 60.000 forhåndsbestillinger på sin 5008. Bilen kommer på ettersommeren.
Så langt har Peugeot mer enn 60.000 forhåndsbestillinger på sin 5008. Bilen kommer på ettersommeren.

60.000 forhåndssolgte biler

Interessen er stor også ellers i Europa. Flere enn 60.000 (!) europeiske kunder har allerede bestilt bilen. Et tall selv de aller største optimistene ikke hadde turt å drømme om.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Så billig blir den nye familie-SUVen Peugeot 5008 i Norge

Det er 70 prosent flere biler enn Peugeot selv hadde stipulert som forhåndssalg.

– Det har ikke vært lansering eller prelansering hos oss ennå på Peugeot 5008. Det er rett og slett for tidlig med tanke på at bilen ikke er her før til høsten. Men jeg kan røpe at vi har et tresifret antall kontrakter på den allerede, avslutter en tydelig fornøyd informasjonssjef.

Her må Peugeot rett og slett skyve på en suksess for å klare å produsere nok av en annen suksess. Snakk om dilemma.

Det er nesten fristende å snu litt om på et gammelt ordtak og si: En suksess kommer sjelden alene ...

Les også: Dette er faktisk påbudt i bilen din

Denne saken ble først publisert i Broom.no