Her snikes det i bomringen

Bilistene er «flinke» til å snike i bomringen. Kartet viser noen av dagens mest brukte snikveier.
Bilistene er «flinke» til å snike i bomringen. Kartet viser noen av dagens mest brukte snikveier. Foto: Foto: Dagsavisen design og NTB scanpix

Bomsnikerne finner stadig nye veier for å spare noen kroner i bomavgift. – Smålig og trafikkfarlig, mener Fjellinjen. Nå ber de Oslo kommune ta bomgrep.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I en e-post til byrådsavdelingene ber bomselskapet Fjellinjen at Bymiljøetaten tar grep for å stanse snikkjøringen.

Les også: Ønsker heller femdobling av bompenger enn dieselforbud

Veipakke på Nord-Jæren: 25 milliarder i bompenger

Vil ha sperring

«Vi ønsker en sjekk av snikvei gjennom et boligområde. Bilene kjører over et lite grøntområde og over til Lille Frøens vei på Slemdal på Oslos vestkant. Det er sperret der, men ny «vei» på siden av sperringene. Vedlegger bilde. Kan dere få sperret dette, slik at vi unngår kjøring gjennom boligområde? Området ligger i sving cirka 200 meter før bomstasjonen», skriver Ole Christian Frantzvåg i Fjellinjen.

– Omfanget er veldig lite, og vi har ikke fått noen klager på dette, som vi gjorde forrige gang dette var et tema i samme område, sier Frantzvåg til Dagsavisen.

– Det er trangt i området, og man må være lokalkjent for å vite om snikpasseringen. Det bilistene gjør er å kjøre over midtrabatten, og over en liten gressplen, for å komme unna bommen, forteller han.

Det er vanskelig å se akkurat hvor bilene kjører over hvis man ikke ser godt etter, eller er lokalkjent. Da Dagsavisen tok turen til Frøen onsdag ved lunsjtider, fant vi imidlertid, etter noe leting, området der bilene har kjørt over: en liten gressplen i nærheten av bomstasjonen. Ingen biler kjørte over plenen mens Dagsavisen var på stedet, men det var tydelige, ferske bilspor i løvet.

Les også: Oslo-bommen skal koste 160 kroner når lufta er verst

– Bilister må betale mer bompenger fremover

Siden 1990

Bomringen i Oslo kom opp i 1990, og siden da har kreativitet og ulovlig kjøring vært tatt i bruk for å spare bompenger.

Da var det 19 bomstasjoner rundt Oslo. I dag er det 29, inklusiv Bærums-ringen.

– Vi har ikke oversikt over alle stedene det kjøres ulovlig. Vi er avhengige av tips, sier Ole Christian Frantzvåg.

I Strømsveien, mellom Alfaset og Alnabru ble det i 2015 satt opp kameraer som dekker fortauene i begge retninger.

– Her vrengte bilistene opp på fortauet i motsatt kjørebane, og kjøre flere hundre meter, før de kom ut i riktig kjørebane igjen. Her er det mange skumle utkjørsler, og bilistene kjørte fort for å komme seg kjapt ut i riktig kjørebane igjen. De var en fare for myke trafikanter og utkjørsselene, sier han.

Les også: Regjeringen krever inn 37 bompengemilliarder

Vedum forbannet over regjeringens bilpolitikk

Purret på svar

På Alnabru er det en kjent «bomsnikevei», som Fjellinjen raskt håper å få en løsning på.

– Her er vi i dialog med Bymiljøetateten og Statens Vegvesen, og så sent som i forrige uke purret jeg opp et svar. Bussen går der, så det er ikke mulig å sperre veien fysisk, så en ny bom er et alternativ, sier han.

Også flere andre steder i byen meldes det som snikkjøring.

Tvetenveien, Slemdalsveien, Sandstuveien, hvor Fjellinjen ved befaring fant tydelige hjulspor i midtrabatten. Sandstuveien er nå sperret med betongblokker. Tiltak vurderes på Tvetenveien, og vil bli iverksatt før sommeren. Store Ringvei ved Gaustadalléen, hvor bilistene kjører ned gang/sykkelveien og dermed unngår bomstasjonen ved Store Ringvei. Europaveien (E6 sør), hvor sperringene ikke er blitt satt opp igjen etter anleggsarbeid. Her vil sperringene bli satt opp igjen snart.

Les også: Hurra for Miljø-Oslo! Endelig kan middelklassen få god samvittighet!

Så mye betaler vi i bompenger per år

– Trafikkfarlig

– Det er smålig og trafikkfarlig å gjøre dette. Det er ikke store summene vi går glipp av. Det går mer på trafikksikkerhet. Vi har vurdert å sette opp kameraer, men det vil koste mer enn hva snikerne koster oss, sier Ole Christian Frantzvåg.

(Artikkelen er først publisert i Dagsavisen)

Personvernpolicy