– VW presterer dårligere etter omprogrammering

Volkswagen Jetta TDI dieselmotor utstilt under bilmessen i Los Angeles i 2008. Arkivfoto.
Volkswagen Jetta TDI dieselmotor utstilt under bilmessen i Los Angeles i 2008. Arkivfoto. Foto: Damian Dovarganes / AP

Svensk bilmagasin har testet biler før og etter tiltakene Volkswagen har anbefalt etter dieselskandalen. «Kjørbarheten forverres dramatisk i mange tilfeller», oppsummerer magasinet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hverken den norske leverandøren eller interesseorganisasjonen NAF kjenner igjen resultatene fra den svenske testen.

I 2014 slo det amerikanske miljødirektoratet EPA fast at Volkswagen hadde installert en programvare i sine dieselbiler som førte til at bilene fikk kunstig lave utslippstall i testsituasjoner.

Volkswagen vedgikk i ettertid at 11 millioner biler hadde programvaren. Konsernet har måttet tilbakekalle flere millioner biler i Europa. I Sverige, der testen er gjennomført, er 228.000 biler berørt.

«Bilen kjennes svakere»

Testen i det svenske bilmagasinet Teknikens Värld gikk ut på å finne ut om bilene bevarer like gode kjøreegenskaper etter omprogrammering.

Den svenske testen er gjennomført med ti biler fra Volkswagen-konsernet; Skoda, Volkswagen og Audi. Bilene ble testet før og etter omprogrammering.

Enkelte biler fikk økt effekt, men de fleste presterte dårligere. Testpanelet registrerte at både dreiemoment og effekt minsket etter omprogrammeringene. Forskjellen var opp til ti prosent.

«Man må bruke mer gass, og bilen kjennes svakere», skriver magasinet. Videre later det til at bilene ofte bruker mer drivstoff etter tiltakene fra Volkswagen.

Les også: Brukt SUV? Dette er et av de beste kjøpene

VW i Norge: – Ingen negative funn

VW opplyste 30. september 2014 at 147.139 biler i Norge var berørt. Også her til lands blir det gjennomført et program med oppdateringer, men leverandøren sier kundene har vært fornøyd:

Kommunikasjonssjef Volkswagen i Norge, Anita Svanes. Foto: MøllerGruppen.
Kommunikasjonssjef Volkswagen i Norge, Anita Svanes. Foto: MøllerGruppen.

– I Norge har det gått bra så langt, og vi er nå kommet halvveis i programmet med oppdateringer av bilene med gode tilbakemeldinger fra kundene, skriver kommunikasjonssjef for Volkswagen i Norge, Anita Svanes, i en e-post til ABC Nyheter.

Hun opplyser at bilene også har vært grundig testet og godkjent av tyske myndigheter, Kraftfahrt Bundesamt (KBA).

– Vi legger deres resultater til grunn. Testene til KBA viser at forbruk, effekt og ytelser er de samme før og etter oppgraderingen. Det er også gjort flere uavhengige tester i Europa uten negative funn, blant annet av Europas største bilorganisasjon, ADAC. De har kommet til samme resultat som KBA, skriver Svanes.

«Eieren får rett og slett ikke samme bil tilbake. Den er renere, men som regel både svakere og tørstere. Når en bil taper opptil ti prosent dreiemoment merkes det ved vanlig kjøring, ikke bare på racerbane eller i testsammenheng», skriver det svenske magasinet om testen, som ble offentliggjort på magasinets nettsted onsdag.

Les hele testen hos Teknikens Värld.

NAF: – Ikke sett tilsvarende indikasjoner

Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal. Foto: NAF.
Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal. Foto: NAF.

Norges Automobil Forbund sider dette om den svenske testen:

– Vi har registrert denne artikkelen, og sendt den videre til fagmiljøet for å drøfte den. Tidligere tester gjennomført av vår søsterorganisasjon i Tyskland ADAC har ikke gitt tilsvarende indikasjoner på redusert ytelse, sier kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, til ABC Nyheter.

– Men dette er noe vi følger nøye med på, og vi vil se nærmere på de svenske resultatene.

Øvrige kilder: NTB.

Les også:

Nå er denne 1987 Pontiac Firebird Trans-Am GTA veteran

Kjører du med dekkene feil vei?

I disse rundkjøringene er det mange som bommer

Personvernpolicy