Oliver (18) valgte en helt spesiell førstebil

Logoen på venstre side av bagasjelokket avslører at denne familiebilen besitter vesentlig mer fraspark enn en helt vanlig Audi A6. Foto: Privat
Logoen på venstre side av bagasjelokket avslører at denne familiebilen besitter vesentlig mer fraspark enn en helt vanlig Audi A6. Foto: Privat

Audi A6 Avant er i utgangspunktet en pen og romslig stasjonsvogn. Men det kan også være noe mer spenstig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Andre generasjon Audi A6 var virkelig et langt steg videre fra forgjengerne. Etter noen år der en forsøkte å ta steget opp i premiumklassen, var det med denne bilen de virkelig fikk fotfeste.

Nytt og framtidsrettet design var veldig ulikt det andre på markedet. Den avrundede hekken på sedanutgaven lignet ikke på noe annet i segmentet.

Avant-en, altså stasjonsvogna, har et litt med tradisjonelt utseende. Men begge karosseritypene ble umiddelbart en suksess.

Mange muligheter

Dette var også første gangen man virkelig dro på når det gjaldt valgmuligheter. Her fikk du sedan-, stasjonsvogn-, allroad-, S- og RS-modeller. Det var store- og små motorer, diesel og bensin, automat og manuell girkasse og naturligvis mulighet for Audis quattro firehjulsdrift.

De mange valgmulighetene var nok også mye av grunnen til at denne generasjonen A6 ble en så stor suksess.

Les også: Dette er faktisk påbudt i bilen din

(Saken fortsetter under)

2003-modellen av andre generasjon Audi A6 er en romslig bil med et design som vakte oppsikt da bilen var ny.
2003-modellen av andre generasjon Audi A6 er en romslig bil med et design som vakte oppsikt da bilen var ny.

Biturbo

En av motorene som fikk mye oppmerksomhet var den råsterke 2,7-liters V6-en med biturbo. Her hadde Audi hentet ut 250 hk – noe som ga A6 Avant en 0-100 km/t-tid på 7,6 sekunder.

Men denne motoren tåler mer. Faktisk ganske mye mer. Og akkurat det vet den tyske tunerspesialisten MTM en del om. Etter at de har gjort litt med motoren, øker nemlig effekten til langt mer eksotiske 330 hk.

Les også: Skrekkvideo: Se forskjellen på ny og gammel bil

Sjelden

Disse bilene er det imidlertid ikke mange av på norsk jord. Og i alle fall ikke eksemplarer som er i bra stand. Oliver Moen (18) fra Nøtterøy har imidlertid nettopp en slik bil. Snakk om førstebil!

Han kjøpte en 2003-modell med MTM-tuning i fjor, mens han fortsatt bare var 17 år gammel. Og først nå i januar fikk han førerkortet, som gjorde at han virkelig kunne nyte bilen sin.

– Det er en litt uvanlig A6, samtidig som den er en skikkelig ulv i fåreklær. Bilinteressen er stor, og da må man jo ha noe som er sært, forklarer 18-åringen.

Les også: Audi Q8: Slik blir morgendagens SUV

(Saken fortsetter under)

I kjent stil er det høy kvalitetsfølelse i interiøret på Audi.
I kjent stil er det høy kvalitetsfølelse i interiøret på Audi.

Eieren:

Navn: Oliver Moen

Alder: 18 år

Bosted: Nøtterøy

Bilen:

Merke, modell: Audi A6 2.7 V6 Biturbo 2003 2xS-line, MTM

Hvor lenge har du eid den? Jeg kjøpte bilen i juni 2016, seks måneder før jeg fylte 18. Dette er altså førstebilen min. Lappen fikk jeg i januar.

Hva har du gjort med den? Jeg har ikke gjort særlig mye på bilen annet enn full service, ny registerreim en ny racing-clutch. I forrige uke fikk den et lite MTM merke bak, bare for å røpe bilen litt for de mer bilinteresserte.

Liker best med bilen: Det at bilen er så spesiell. Det at den har quattro-firehjulsstrekk, god plass til både bagasje og passasjerer, sportsunderstellet og en grom lyd er noe jeg også liker godt med bilen. Den er en skikkelig ulv i fåreklær på veien, etter en tur innom S-sentrum. Der har den fått montert sportseksos og MTM-tuning som presser 330 hk og 550 Nm ut av V6-en med to turboer.

Ble veldig fornøyd da Møller skrøt av at dette var det peneste eksemplaret de hadde sett, noe som stemmer overens med den stappfulle servicehistorikken. Bilen blir også vasket en- til to ganger i uka, noe som gjør at den holder seg bra.

Liker minst med bilen: Noen bruksmerker på bakskjerm, samt små steinsprutskader på panseret. Bilen er rustfri for alderen og at dette har vært et problem på slike biler. Høyre framdør og bakskjerm er byttet på grunn av dette.

Beste opplevelse med bilen: Den beste opplevelsen med bilen har jeg hver eneste morgen i det jeg vrir på nøkkelen, og alle de seks sylinderne i V-motoren starter opp, og lager den gode mørke lyden sin. De 5,4 sekundene opp til 100 km/t er heller ikke kjedelig, når det blinker i ESP-lampa fra første- til andregir på litt vått føre.

Les også: Audi Q2 er liten, sjarmerende - og temmelig dyr

(Saken fortsetter under)

Neida, dette er ingen vanlig familietralle. Her går 0-100 km/t unna på bare 5,4 sekunder.
Neida, dette er ingen vanlig familietralle. Her går 0-100 km/t unna på bare 5,4 sekunder.

Fremtidsplaner for bilen: Framtidsplanene mine er noe så kjipt som å selge den. Dette har tross alt vært en en bil jeg alltid vil huske som en helt rå første-bil. Men alle småturene til og fra skolen lønner seg ikke med en slik bil. Samtidig som lærlingsiden står for tur har jeg heller ikke den tiden som bilen fortjener å bli tatt vare på. Bilen kommer for salg 15. april.

Drømmebil: Drømmen er å en vakker dag kunne gå å bestille seg en splitter ny Audi RS6, og sende den inn til MTM for tuning.

Annet: Hadde lenge gledet meg til å ta med denne til Autobahn i Tyskland, for å se om den er god for sine snaue 290 km/t, men får håpe neste eier kan få morroa med å passere alle de nye bilene som er sperret på 250.

Les også:

Her gjør mange feil – uten å vite det

Nå er denne godbiten veteran

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Personvernpolicy