Derfor kan raskere biler gi dårligere Formel 1

Årets bil fra Red Bull, med langt bredere frontvinge og dekk enn tidligere, samtidig som bakvingen er lengre og lavere. Alt sammen gir bedre rundetider, men kan også føre til mindre forbikjøringer.
Årets bil fra Red Bull, med langt bredere frontvinge og dekk enn tidligere, samtidig som bakvingen er lengre og lavere. Alt sammen gir bedre rundetider, men kan også føre til mindre forbikjøringer.

Formel 1-sesongen 2017 starter. Hvem blir verdensmester, og hvorfor frykter man at raskere biler kan føre til dårligere racing?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tilskuertall og seertall har riktignok gått ned de siste årene, men det er ingen tvil om at Formel 1 fortsatt er jordklodens suverent mest populære motorsport. Den er også den mest prestisjefylte, og den ultimate drømmen og målet for de fleste unge racerførere.

På søndag starter 2017-sesongen i Australia. Mange fans er nå bekymret, for sporten har tatt en del regelgrep foran den nye sesongen som ikke gir like logisk mening for alle.

Har tatt grep

Nå var det ikke uventet at man valgte å gjøre noe, all den tid Mercedes-teamet har fullstendig dominert sporten de siste årene. Det har ført til klager om kjedelige løp, hvor som oftest Lewis Hamilton eller hans lagkamerat Nico Rosberg dominerte løpene. Derfor ble regeloppskriften forandret, og årets biler er kraftig forandret hva angår dekk, frontvinge og bakvinge, tre av de viktigste detaljene for å få raskere rundetider. Noe som har vært målet. Nemlig at årets biler skal gå 3-5 sekunder raskere per runde enn de gjorde i fjor.

Dette gjøres ved å få en større frontvinge med en bredde på 180 cm for mer aerodynamisk grep, samt en bakvinge som sitter lenger bak i en lavere posisjon (20 cm lenger bak, og 15 cm lavere), og som er 15 cm bredere enn før. Dette gir også mer aerodynamisk grep, med et vesentlig bedre marktrykk, som trykker bilen hardere ned mot banen i svingene.

Det siste punktet oppi det hele er dekkene, som nå er hele 25 prosent bredere. I tillegg får de gummiblandinger som skal gi bedre grep (mekanisk grep), enn dekkene som har vært tidligere (som Pirelli måtte lage på en slik måte at førerne måtte passe på dekkene, noe som gjorde at man ofte cruiset rundt i sparemodus).

Selve bilene er også blitt breddet med 20 cm, slik at totalbredden er 2 meter, med bredere gulv, større diffusor, og de såkalte Barge boards på sidene bak forhjulene er også litt større. Vekten har imidlertid gått opp litt: Fra 702 til 722 kg, mens bensinmengden er gått opp fra 100 til 105 kg.

Les også: Vettel triumferte i årets første formel 1-løp

(Saken fortsetter under)

Ferraris 2017-utfordrer. Legg merke til hvor lavt bakvingen er plassert.
Ferraris 2017-utfordrer. Legg merke til hvor lavt bakvingen er plassert.

3-4 sekunder raskere

Til sammen gir altså dette rundetider som er mye raskere enn tidligere, og under testing i Barcelona har man sett at bilene er rundt 3-4 sekunder kjappere per runde enn under testingen på samme tidsrom i fjor.

For den som ikke er så altfor opptatt av sporten, høres det kanskje lovende ut med langt raskere rundetider, men det er altså her F 1-menigheten er bekymret. For med mer aerodynamisk grep, kan en bil gå mye lenger inn i en sving før man må bremse, og med kortere bremselengder er det vanskeligere for mannen bak å komme forbi.

Mer aerodynamisk grep gjør også at det er vanskeligere å ligge nært opptil bilen foran. Ligger man for nært mister man fort grep på sin egen frontvinge, noe som ytterligere vanskeliggjør forbikjøringer. Det fans har ønsket seg i alle år er mer mekanisk grep, og mindre aerodynamisk grep, noe Formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen fra Viasat Motor kan underskrive på:

Les også: Formel 1-ekspert: – Håper for sportens del at Ferrari leverer

(Saken fortsetter under)

Ferrari har vært raskest under vintertesting, men kan de slå Mercedes (bildet) av den grunn?
Ferrari har vært raskest under vintertesting, men kan de slå Mercedes (bildet) av den grunn?

Hvorfor ble det innført?

– Ja, det er bra for førerne at bilene blir mer krevende å kjøre, men jeg har ikke registrert så mye klaging fra tilskuerne om at bilene går for sakte. De vil heller se underholdende løp med forbikjøringer og spenning, enn biler som kjører noen sekunder raskere på runden enn tidligere.

– Ikke for å være negativ, men jeg forstår ikke disse regelendringene. Jeg har kommentert Formel 1 i 20 år, og i 20 år har jeg ønsket det samme; mer mekanisk grep og mindre aerodynamisk grep. Hvorfor i all verden dette ikke blir innført forstår jeg ikke, forteller Atle.

Men en regelendring er i hvert fall blitt tatt godt imot av fansen. Under regnløp har det pleid å være en rullende start når sikkerhetsbilen slår av lysene og kjører inn til depotet, men nå vil det bli en stående start i stedet. Det kan gi økt spenning i et løp, selv om det ikke kurerer selve sykdommen: Nemlig at dagens Formel 1-biler og førere tydeligvis ikke kan kjøre i regnvær lenger.

Les også: Hamilton i årets første pole

(Saken fortsetter under)

Lewis Hamilton har fått en ny lagkamerat i 2017: Den rolige finnen Valtteri Bottas. Kan finnen klare å matche briten?
Lewis Hamilton har fått en ny lagkamerat i 2017: Den rolige finnen Valtteri Bottas. Kan finnen klare å matche briten?

Lewis Hamilton storfavoritt

Hva så med det viktigste spørsmålet av alle: Hvem blir verdensmester i Formel 1 2017? Lewis Hamilton i Mercedes er storfavoritt, og det er det flere grunner til. For det første har Mercedes-teamet dominert sporten de siste årene, og de nye regelendringene vil neppe forandre for mye på det. I tillegg har fjorårets verdensmester Nico Rosberg lagt opp, og de fleste har liten tro på at hans erstatter Valtteri Bottas kan matche Hamilton i noen særlig grad.

Men hvem vet? Kan Bottas overraske? En fordel for finnen er hans rolige vesen, som gjør at han neppe blir utpsyket av Hamiltons mind games. På den andre siden vet vi at Hamilton kan reagere dårlig når han blir slått av sin teamkompis, så hvis Bottas får inn et par seire tidlig i sesongen, kan han komme innunder skallen på Hamilton.

Les også: Her kan du få virkelig sjelden sportsbil

(Saken fortsetter under)

Max Verstappen later til å være det største talentet sporten har sett siden Ayrton Senna. Kan han ta sin første VM-tittel allerede i år?
Max Verstappen later til å være det største talentet sporten har sett siden Ayrton Senna. Kan han ta sin første VM-tittel allerede i år?

Den sterkeste førerduoen

Den forventet sterkeste konkurrenten til Mercedes er Red Bull, særlig fordi teamet tidligere har utmerket seg med sin aerodynamiske ekspertise. De har i tillegg det sterkeste førerteamet av alle, og Renault-motoren virker solid. Australske Daniel Ricciardo ble av bransjebibelen Autosport rangert som verdens beste racerfører i fjor, og hans lagkamerat er Max Verstappen, hvis superspennende kjørestil minner om legenden Ayrton Senna. Begge disse førerne er klare til å slå Hamilton, hvis bilen er sånn noenlunde like god som Mercedesen.

Så har man Ferrari som ikke helt ser ut til å få det til lengre. Kan man få snudd den onde sirkelen i 2017? Teamet har i hvert fall vært raske og solide under testing, så det er absolutt håp om en god sesong. Sebastian Vettel er fenomenal i en god bil, men tyskeren virker å mangle litt tenning når bilen ikke er den beste. Gode gamle Kimi Räikkönen fra Finland hadde en relativt fin sesong i fjor, og var mange ganger raskere enn lagkamerat Vettel. Om man skal tolke det i positiv forstand for finnen, eller i negativ forstand for tyskeren sin del, får bli opp til den enkelte.

Les også: Så moro kan det være å kjøre miljøvennlig

(Saken fortsetter under)

Rosa racerbiler er sjelden vare, men i 2017 skal Force India kjøre med rosa dekor. Det blir spennende å se hva Sergio Perez kan gjøre for teamet i år.
Rosa racerbiler er sjelden vare, men i 2017 skal Force India kjøre med rosa dekor. Det blir spennende å se hva Sergio Perez kan gjøre for teamet i år.

Undervurderte førere

Utover Mercedes, Red Bull og Ferrari er det vanskelig å se at noen andre skal kunne klatre øverst på seierspallen. De øvrige syv teamene er Force India, Williams, McLaren, Sauber, Haas, Toro Rosso og fabrikkteamet til Renault. Sistnevnte har den faglige tyngden til å ta store steg framover, og med Nico Hulkenberg om bord, har de en solid fører.

Sergio Perez i Force India er en undervurdert fører, og kanskje den beste av samtlige til å ta vare på dekkene. Men i år blir ikke dette like nødvendig, og da mister mexicaneren sitt kanskje største fortrinn. Romain Grosjean fra Frankrike er også en undervurdert fører, men det spørs om Haas-teamet klarer å levere en like fin sesong som i fjor. En annen god fører er Carlos Sainz Jr. i Toro Rosso, som ofte klarer plasseringer langt over det bilen burde klare.

Les også: Slik gikk det da Nord-Irland skulle lage bil

(Saken fortsetter under)

Mange trodde McLaren-Honda skulle ta et langt steg fram i 2017, men testing tyder på at det motsatte kan skje.
Mange trodde McLaren-Honda skulle ta et langt steg fram i 2017, men testing tyder på at det motsatte kan skje.

Tøft for McLaren

Et spørsmål mange derimot lurer på, er hvordan det vil gå med det gamle storteamet McLaren. For der lyser katastrofe-lampene. Honda-motoren var dårlig i 2015, men teamet viste solide tegn til bedring i fjor. Men så kom nyheten om at McLaren i desperasjon hadde kontaktet Mercedes under testingen i Barcelona nylig. Teamet slet tungt der, og kjørte bare halvparten så mange runder som Mercedes.

Med for lite hestekrefter og mangel på driftssikkerhet, vil det bli et tungt år for teamet. Det er synd, for på førerlisten har man spanske Fernando Alonso, som mange mener er verdens beste racerfører. I tillegg tar spennende Stoffel Vandoorne plassen til Jenson Button, og belgieren er av mange ansett som en framtidig verdensmester.

I tillegg til Vandoorne er det bare en nykommer til i 2017: 18-årige Lance Stroll som skal kjøre for den gamle storheten Williams. Den canadiske unggutten er uglesett av mange, fordi han har styrtrike foreldre. Men Stroll vant det europeiske Formel 3-mesterskapet i 2016, så han har mer enn bare penger å tilby. Apropos Williams, ble Felipe Massa hentet tilbake da Bottas gikk til Mercedes. Det spørs hvor motivert en mann som egentlig hadde lagt opp vil være, men Massa på en god dag er en god sjåfør. På en dårlig dag har han derimot lite å fare med.

Les også: Lennart er 97 år – kjøpte seg ny sportsbil

(Saken fortsetter under)

Renault har kunnskapen og dyktigheten til å ta store steg i 2017.
Renault har kunnskapen og dyktigheten til å ta store steg i 2017.

Alle løp på Viasat Motor

Alt av treninger, kvalifisering og løp ser man direkte på Viaplay og Viasat Motor - og kvalifisering og løp i redigerte opptak på Viasat 4. Atle Gulbrandsen er hovedkommentator for sendingene, og her er hans meninger om førerne fra Mercedes, Ferrari, Red Bull, McLaren og Williams.

– Hamilton tror jeg vinner VM i år. Han har vært den sterkeste føreren de siste årene, og jeg tror han sitter i den beste bilen. Bottas er veldig spennende. Jeg rangerer han høyere enn Rosberg, og tror han kan utfordre Hamilton i noen løp - og kjempe om VM-tittel i 2018

– Räikkönen blir jeg ikke helt klok på. Til tider virker han totalt umotivert, og jeg har mange ganger lurt på hvorfor i all verden Ferrari har beholdt ham. Men så kan han glimte til, og han virket sterk på testene i vinter. Hadde vært gøy om han vinner løp igjen. Vettel tror jeg kan bli farlig i år. Jeg rangerer Vettel høyere enn Räikkönen og det kan virke som Ferrari har nærmet seg Mercedes. Det hadde vært bra for mesterskapet om også Vettel kan kjempe om VM-tittelen.

Les også: 550 biler levert til opphogging – nå jakter de flere

(Saken fortsetter under)

Lance Stroll er nykommer i F1 2017. Han har fått mye kritikk fordi familiens ressurser har sponset ham tungt, men på den andre siden har han gode resultater å vise til.
Lance Stroll er nykommer i F1 2017. Han har fått mye kritikk fordi familiens ressurser har sponset ham tungt, men på den andre siden har han gode resultater å vise til.

Over middagshøyden

–Ricciardo er av mange rangert som den beste føreren i feltet. Han er svært god, men er bilen god nok i år? Jeg håper Red Bull kan hevde seg, men da bør de nok utvikle bilen mer enn det vi har sett på testene i vinter. Verstappen er et supertalent som har imponert alle. Jeg tror Verstappen vil være ganske jevn med Ricciardo i år også.

– Alonso ser ut til å få en vanskelig sesong med en håpløs McLaren. Hvis ikke McLaren klarer å utrette underverker og få bilen konkurransedyktig så er dette den siste sesongen til Alonso i F1. Vandoorne er et stort talent som er i F1 pga. sin fart og ikke penger. Det er slik det bør være, og jeg ønsker ham all hell og lykke. Men han vil slite med en dårlig bil slik det ser ut nå.

– Massa er etter min mening over «middagshøyden», og jeg forstår ikke hvorfor Williams ønsket at han skulle fortsette da de mistet Bottas. Jeg tror det hadde vært lurere å ta inn en fører som Wehrlein. Williams virker imidlertid ganske bra i år. Stroll er en betalfører i ordets rette forstand, og jeg er kritisk til måten han har kommet til F1 på. Men han er sikkert ganske rask også, og har gode resultater å vise til, men så har han også alltid hatt mer ressurser enn konkurrentene. Opplegget til Stroll og Williams undergraver F1 som en seriøs idrett, avslutter Atle Gulbrandsen.

Da er det bare å glede seg til søndag 26. mars og starten på nok en sesong i motorsportens kongeklasse: Formel 1!

Les også:

Her bør du passe ekstra godt på

En av de mest spesielle nybilene du kan kjøpe

Denne nybilen blir en prisbombe

De tjener 146.000 kroner på hver bil de selger

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Personvernpolicy