Elbil-trøbbel for Mercedes

Mercedes hadde sikkert tenkt på mye da de viste sin elbil ifjor høst, men navnet hadde man kanskje ikke tenkt gjennom grundig nok.
Mercedes hadde sikkert tenkt på mye da de viste sin elbil ifjor høst, men navnet hadde man kanskje ikke tenkt gjennom grundig nok.

Mercedes skal lansere 10 elektriske modeller under navnet EQ fram til 2025. Men nå klager et kinesisk selskap, som mener de var først ute med navnet på en elbil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fremtiden er elektrisk, påstås det av mange. Derfor ønsker også flere bilmerker å satse i den retning, inkludert de tyske produsentene.

I Tyskland har bilmerkene en tendens til å herme etter konkurrentene, så når BMW kom opp med et typisk trendy moderne navn for sine elbiler (i), svarte Mercedes med et like hipt navn: EQ. To bokstaver som er godt kjent for alle med interesse for musikk og stereoanlegg, men også forkortelsen for emosjonell intelligens.

Men nå viser det seg at navnet ikke var så intelligent allikevel, med tanke på det ekstremt viktige gigantmarkedet som heter Kina. Det kinesiske bilmerket Chery Automobile Co har nemlig levert en offisiell klage til det kinesiske byrået for beskyttelse av varemerker, vedrørende navnet EQ. Chery har brukt navnet eQ på sin elektriske kompaktbil i to år, og har således beviselig brukt navnet i kommersiell salgsøyemed lenge før Mercedes.

Chery selv sier at navnene EQ og eQ er ekstremt like (en påstand det er vanskelig å si seg uenig i), og de påpeker også at begge er elektriske biler. De påstår også at hvis Mercedes slipper til på det kinesiske markedet med EQ, vil det gå utover deres rettigheter tilknyttet varemerket.

(Saken fortsetter under)

Navnet eQ er ganske så synlig på dette Chery promobildet fra 2015.
Navnet eQ er ganske så synlig på dette Chery promobildet fra 2015.

Essensielt marked

Skulle Mercedes bli nektet å bruke EQ-navnet på det kinesiske markedet, vil det være et tøft slag for tyskerne. Det hjelper neppe deres sak, at kineserne vanligvis beskytter sine egne, og at europeiske merker i årevis har saksøkt kinesiske merker for ulike former for kopiering. Nå er det altså tyskerne som har kopiert noe kineserne har gjort, noe som gir saken et visst ironisk aspekt.

For Mercedes er det kinesiske markedet helt essensielt. I Kina selges det mer elbiler hvert år, enn i resten av verden til sammen, og styresmaktene satser tungt på insentiver for elbiler for å få ned luftforurensningen. Det betyr at markedet bare vil bli enda større i årene som kommer.

Les også: Nei – dette er ikke en elbil fra Volvo

(Salen fortsetter under)

Mercedes sitt EQ konsept ligner ikke så mye fysisk på sin kinesiske navnebror.
Mercedes sitt EQ konsept ligner ikke så mye fysisk på sin kinesiske navnebror.

Nytt navn?

Et forbud rettet mot Mercedes angående navnet EQ i Kina, vil kunne medføre at man enten gir sine elbiler et nytt navn for det kinesiske markedet, eller at man velger å holde seg unna Kina (lite sannsynlig med tanke på markedets potensielle salgsvolum), eller den kanskje mest logiske løsningen: At man kommer fram til en ordning med Chery, som kan gi en «økonomisk kompensasjon» til kineserne for bruken av navnet EQ.

Mercedes viste fram sin nesten produksjonsklare Generation EQ Concept på Paris-utstillingen i fjor høst, og skal innen 2025 ha lansert 10 ulike elektriske biler med EQ-navnet. Målet er rett og slett å bli ledende innen elbiler, og da må man også lykkes i det viktigste markedet av alle. Det kan Mercedes godt klare, men starten kan altså vise seg å bli alt annet enn rosenrød.

Les også:

Kjørte på grønt – det ble dyrt!

Med denne blir du førstemann til fjells

Volvo-nykommer knuser alle rekorder

Her kan du få virkelig sjelden sportsbil

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Personvernpolicy