Herlig bil – men kan også bli et økonomisk mareritt

BMW M3 er i utgangspunktet veldig solide biler, men etter 15 år kan ting skje.
BMW M3 er i utgangspunktet veldig solide biler, men etter 15 år kan ting skje.
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Tidligere eiere er bilens verste fiende.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Benny svarer:

Hei Benny! Har sett meg rundt etter en flott BMW den siste tiden da jeg vil anse meg selv som en entusiast. Har kommet over en BMW M3 E46 2002-modell med SMG girkasse og lurer jo da på om dette virkelig er en god bil som jeg kan stole på?

Så jeg er egentlig interessert i å høre hva din generelle mening om akkurat disse bilene er. Er det noe spesielt jeg skal se etter og spørre om når jeg ser på disse bilene, og hva bør jeg eventuelt styre unna? På forhånd takk Mvh Christopher

Benny svarer:

Hei Christopher! Jeg skjønner godt at du har lyst på en slik bil. Husker fortsatt godt første gangen jeg kjørte denne. Lyden, draget, følelsen... Selv om det sikkert er 15-16 år siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rekkesekseren på 3,2 liter og 343 hestekrefter leverer varene. 0-100 skal gjøres unna på kjappe 5,5 sekunder.

Kjøreegenskaper og veigrepet er svært bra. Det samme er bremsene. BMW M3 holder et Porsche-nivå.

M3 E46 kom som 2000-modell, Det er 17 år siden det. Den nærmer seg alderen for da gjennomsnittsbilen vrakes... Det er et lite tankekors.

Usaklig å trekke inn, tenker du kanskje? Ja, litt enig. Det jeg ønsker å belyse med det er alder og da ofte påfølgende kilometerstand. Selv om bilene i utgangspunktet er svært gode, driftssikre og solide, så kommer ofte utgiftene rekende etter hvert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal man kjøpe BMW M – uansett årsmodell – så er det rett bil av riktig kjøper og med full dokumentasjon som gjelder.

Denne BMW-en provoserte skikkelig:

BMW M3 byr på gode kjøreegenskaper og prestasjoner, men man må lete opp gode eksemplarer.
BMW M3 byr på gode kjøreegenskaper og prestasjoner, men man må lete opp gode eksemplarer.

Bilene er jo ganske ekstreme og mange er hardt kjørt, ofte av mange eiere. En del også ombygget, trimmet og modifisert på andre måter. Som så ofte før anbefaler jeg en så original og fin bil som du overhodet har råd til. Og igjen med dokumentasjon på både eierhistorikk, servicehistorikk og andre reparasjoner og vedlikehold. Akkurat det sier jo mye om bilen, men kanskje enda mer om eieren(e). Tidligere eiere er alltid bilens verste fiende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW M5 E28: Dette var verdens raskeste sedan

Dette må du sjekke før kjøp:

Tidlige biler (til 2003-modell tror jeg jeg det var) hadde en produksjonsfeil i motoren. Det gjorde at råden gjerne tittet ut av motorblokka. BMW byttet haugevis av motorer på garanti. Sjekk at det er gjort.

Innfestingen til bakakselen er svakt punkt. Særlig på hardt kjørte eksemplarer. Sjekk nøye. En del biler har blitt forsterket med påsveisede ekstra plater. Dette bør være gjort av fagfolk – igjen dokumentasjon.

Sjekk også selve differensialen for "klunkelyd", litt er ikke uvanlig, men mye skal det ikke være.

Utført ventiljustering er viktig. Det bør gjøres på mellom 40.000 - 60.000 kjørte kilometer. Hør etter ventiltikk på tomgang.

Setene er innbydende og gode, mens resten av interiøret avslører at E46 begynner å få noen år på nakken.
Setene er innbydende og gode, mens resten av interiøret avslører at E46 begynner å få noen år på nakken.

Hør også etter lyd fra registerkjedet. Selve kjedet er stort sett solid, men på den øvre guideskinna kan det knekke av en plastbit og det blir slakke og ulyd. Sjekk at det ikke er slakke i vannpumpe også med det samme du er i gang, for det forekommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ellers er det de vanlige og obligatoriske sjekkepunktene som bremser, forstilling og hjuloppheng og alle elektriske funksjoner som må sjekkes og sees over litt nøye.

Bilene har betydelig dyrere deler enn vanlig BMW 3-serie og de er dyre å reparere om man ikke skrur selv. En slitt og dårlig bil kan bli ett økonomisk mareritt, mens riktig og veldokumentert bil, kjøpt av riktig eier, fortsatt kan være en bil som oppfyller drømmer.

Lykke til med bruktbilkjøp!

BMW M3 E30: Det ble ikke tøffere enn dette

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Her kan du kjøpe ditt eget bilverksted