Toyota Previa er stor familiebil til lavpris

Toyota Previa har blitt en litt glemt bil i bruktmarkedet, etter at den forsvant ut i 2006. Det gjenspeiler seg også i bruktprisene nå.
Toyota Previa har blitt en litt glemt bil i bruktmarkedet, etter at den forsvant ut i 2006. Det gjenspeiler seg også i bruktprisene nå.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Store flerbruksbiler koster som regel flesk som nybiler. Men i bruktmarkedet kan du gjøre gode kjøp. Ett eksempel er Toyota Previa, en stor flerbruksbil med enten seks eller sju seter. Den får du rimelig, kvaliteten er kjent for å være svært god.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Enten du har mange unger, dine og mine – eller rett og slett bare har behov for noe større enn en vanlig stasjonsvogn: Da er det som regel flerbruksbil som gjelder.

Mange av dem koster mer som nybil enn målgruppa har mulighet til å bruke på bil. Men i bruktmarkedet finnes det heldigvis mye å velge mellom – også til en hyggelig pris.

En bil som har blitt litt glemt de siste årene, men som absolutt er verdt å ta med i betraktningen her, er Toyota Previa.

I underkant av 30 brukte

Andre generasjon av denne flerbruksbilen ble solgt ny i Norge mellom 2001 og 2006, så forsvant den stille og rolig fra markedet.

I dag er det i underkant av 30 eksemplarer å velge mellom i bruktmarkedet.

Og at Previa har blitt en glemt bil, framgår av prisene her. Du får nemlig de rimeligste og kjørbare eksemplarene helt ned mot 20.000 kroner.

Les også: Maybach 57: Nå har denne bruktbilen blitt 250.000 kroner billigere

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Skyvedører er kjempesmart på biler som dette, det gir blant annet enklere adkomst til bakerste seterad.
Skyvedører er kjempesmart på biler som dette, det gir blant annet enklere adkomst til bakerste seterad.

Både seks- og sjuseter

Går du opp til rundt 50.000-60.000 kroner, er det mye å velge mellom. Kilometerstanden kan være høy, men ikke på alle biler.

I andre enden av prisskalaen finner vi 2005/2006-modeller med kurant kilometerstand, de koster rundt 100.000 kroner.

Previa ble solgt både som seks- og sjuseter. Hva du bør velge her, kommer mest an på egne behov. Selve seteløsningen er ikke blant de mest moderne på markedet, men det fungerer helt fint. Det er også plass til litt bagasje, med alle setene i bruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Derfor kan billig bruktbil være risikosport

Mange som varebiler

Hva med kvaliteten, etter såpass mange år? Dette sier Brooms bilekspert Benny Christensen om Previa:

– Det er få kjente feil og mangler på disse bilene. Likevel er det naturligvis lurt å sjekke nøye når bilen har blitt såpass gammel. En tilstandsrapport/test er absolutt å anbefale. Sjekk også at alt er i orden og virker inne i bilen. Flerbruksbiler av denne typen kan gjerne få litt hard behandling. Det ble solgt mange som varebiler da de var nye. En del av disse har blitt ombygget siden. Kommer du over en slik, er det greit å sjekke at alt er på stell – og gjerne også hva slags bruk den har hatt som varebil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Previa er ikke like fleksibel som de mest moderne konkurrentene. Interiøret begynner også å se litt datert ut og mangler kanskje litt i «opplevd kvalitet». Til gjengjeld får du altså en stor og driftssikker bil til en veldig hyggelig pris.

Droppet salg i Europa

Etter 2006 fortsatte Previa i ny generasjon i enkelte deler av verden, men til Europa kom ikke denne. Markedet for store flerbruksbiler var fallende, og Toyota opplevde også sterk priskonkurranse i vår del av verden.

Derfor droppet de Previa, noe konkurrenter som Ford (med sin Galaxy) og Volkswagen (Sharan) naturligvis ikke hadde noe imot.

Baksetene kan tas ut, da er det muligheter for gedigen bagasjeplass.
Baksetene kan tas ut, da er det muligheter for gedigen bagasjeplass.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no