Nei – dette er ikke en elbil fra Volvo
Selv om noen gjerne vil at vi skal tro det.
Det er en kjent sak at Volvo jobber med elbiler i tillegg til de ladbare hybridene som de allerede her.
Volvo laget faktisk sin første elbil helt tilbake i 1976. Den er slett ikke ulik den på bildet over, bare litt mer kantete.
Den bilen ble aldri satt i produksjon. Det gjør etter alt å dømme bilen på disse bildene. Nærmere bestemt i Kina.
Men som du kanskje allerede har forstått – dette er ikke en Volvo. Men fronten, støtfangertrekket og ikke minst grillen ligner. Ikke bare litt, men veldig.
Det er helt tydelig at T-King, som produsenten heter, har tenkt å surfe litt på Volvo-gjenkjenningen her. Dette er ikke noe ukjent fenomen i Kina, der copyright-reglene ikke er helt som i vår del av verden.
(Saken fortsetter under)
«Europa er bra»
T-King er et kinesisk selskap som lager alt fra tunge lastebiler, til små elektriske biler.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDenne modellen har bare fire dører. Det ettersom bakluken kan ikke åpnes, bare bakvinduet, hvilket gjør bilen billigere å produsere.
Modellen heter T-King Oujia. Oujia betyr forresten noe sånt som «Europa er bra». Modellnavnet er trolig valgt med omhu for å gi inntrykk av at bilen har europeiske kvaliteter og egenskaper.
Det har den imidlertid ikke.
Den elektriske motoren på 4 (!) hestekrefter er drevet av et gammeldags blybatteri på 100 amperetimer og en spenning på 60 volt. Det skal holde til ti kilometers kjøring, før bilen må kobles til en stikkontakt for opplading. Ti timer er den oppgitte ladetiden, før man kan kjøre 10 nye kilometer.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenToppfarten er oppgitt til 35 km/t.
Les også:
(Saken fortsetter under)
40 år gammel Volvo var bedre
Det sies, sikkert med rette, at kinesisk teknologi ofte er langt framme. Men med denne bilen kan vi vel trygt fastslå at det ikke alltid gjelder elbiler.
Artikkelen fortsetter under annonsenDette er nemlig dårligere enn den allerede omtalte elbil-prototypen til Volvo fra 1976. Den hadde en toppfart på 70 km/t, en marsjfart på 50 km/t og den gikk i to timer før den måtte lades.
Volvo selv mente den gang at den ikke hadde livets rett – og det er altså mer en 40 år siden.
Men på den annen side. Det var før Volvo ble store i Kina og at elbiler virkelig ble et reelt alternativ.
Les også:
Børge bråsnudde, kjørte forbi testbilene – og stilte seg opp
Den knuser mange større og dyrere konkurrenter
Slik sparer du 200.000 kroner på luksusbilen
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no