Senterpartiet vil kutte Tesla-subsidier

Om Senterpartiet får viljen sin blir det trolig færre nye Teslaer på norske veier i årene som kommer. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Om Senterpartiet får viljen sin blir det trolig færre nye Teslaer på norske veier i årene som kommer. Foto: Tore Meek / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Allerede neste år kan en Tesla bli flere hundre tusen kroner dyrere i Norge. Senterpartiet vil erstatte avgiftsfritaket bilen har med et fast støttebeløp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nestleder Ola Borten Moe, som leder programkomiteen i Senterpartiet, vil på landsmøtet i Trondheim til helgen gå inn for at «dagens kjøpsfordeler erstattes med en ordning hvor alle som kjøper nullutslippsbil får et fast støttebeløp», skriver Dagens Næringsliv.

En Tesla er i dag momsfri, og man betaler heller ikke engangsavgift på bilen. Dagens Næringsliv har tidligere skrevet at Tesla-eierne hadde en snittinntekt på 1,1 millioner kroner i 2015.

– Jeg tror det er veldig få som forstår hvorfor samfunnet skal bruke så mye penger på Norges mest velbeslåtte og med en så tvilsom miljøeffekt. Staten subsidierer luksusforbruket til de rikeste i dette landet. Det er i ferd med å bli et omdømmeproblem for elbilene, som vi vil ha flere av, sier Borten Moe.

Arbeiderpartiet har foreslått et tak på elbilstøtten på rundt en halv million kroner.

– Vi ser for oss et fast støttebeløp som gjør at det ikke blir dyrere å kjøpe en Opel E-Ampera eller noen av de andre småbilene. Resten må finne seg i å betale mer, sier Borten Moe.

Les også:

Renault ZOE e-Sport: Så tøff kan en folkelig elbil

Tesla på bunn i ny kåring fra Forbrukerrådet

Topp 10: Elbilene med lengst rekkevidde