Kul bil – men Honda Element har ett stort problem
Her var Honda tidlig ute.
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei Benny,
Jeg har hatt en Honda Element i seks-sju år nå og er kjempefornøyd, men...
Det som ikke ble nevnt og som jeg ikke så da jeg kjøpte den, var at den har veldig lav tilhengervekt og det er leit. Har dere en løsning på dette?
Benny svarer:
Hei du! Honda Element er en spesiell og litt uvanlig bil i Norge.
Den ble aldri tatt inn på regulær import av den norske importøren. De bilene som har kommet hit er enten brukt importerte eller såkalt gråimport.
Bilen er i mine øyne ganske tøffe og praktisk. Dette er vel egentlig en crossover - fra før den gangen begrepet i det hele tatt var oppfunnet.
God bakkeklaring, detaljerer på karosseriet som sladrer om at den tåler en liten støyt, samtidig som den er både romslig og praktisk med de feilvendte bakdørene som gir super adkomst til bakseter og varerom.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenRyktene sa også at disse kunne spyles med vann innvendig om de ble skitne. Uten at jeg tror jeg skal anbefale noen å gjøre akkurat det...
Element var først og fremst beregnet på mennesker som hadde behov for å ha med sykler, telt og fiskestenger, surfebrett og fallskjermer - altså for folk med en aktiv livsstil.
At bilen er utstyrt med Hondas driftsikre og 159-hesters sterke 2,4-liters bensinmotor gjør heller ikke saken dårligere.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Kald bil kan ha en veldig enkel forklaring
(Saken fortsetter under)
Fortsatt en kul bruktbil
Men Element har altså en betydelig ulempe. Lav nyttelast og lav tillatt tilhengervekt. Veldig mange av bilen som ble registrert i Norge var varebiler, med to seter, grønne skilter og lave avgifter.
Men nyttelast på bare rundt 300 kilo i varerommet om man er to mennesker i bilen, det er lite.
Artikkelen fortsetter under annonsenNå er mange bygget om til stasjonsvogn og femsetere etter 10-års regelen og det gjør ikke saken mye bedre. Er den fem stykker i bilen kan man i prinsippet nesten ikke medbringe bagasje, på grunn av den lave nyttelasten.
At den tillatte tilhengervekten er bare på 680 kilo (for både vare- og personbil) gjør den også upraktisk som arbeidsbil. Dessverre. Dette er ikke bilen for tunge tak.
Les også: Populær bil – men eierne er ikke veldig fornøyde
(Saken fortsetter under)
Det var nok definitivt en av grunnene til at importøren ikke ville ta den inn til Norge, sammen med at bensinmotoren ga høye avgifter og dermed for høy pris.
Noen løsning på dette har jeg dessverre ikke. Det finnes nok ikke.
Men om man ikke skal dra med all verdens vekt, så er faktisk dette fortsatt en kul og litt annerledes bil.
Les også:
Hevder superbil-produsenten jukser med kjørelengden
Dette bilmerket har du neppe hørt om
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no