
Renault ZOE e-Sport: Så tøff kan en folkelig elbil bli

Renault viser hvor skapet skal stå med sin Zoe e-Sport.
Skal man kjøre elektrisk og vil ha en kompaktbil, er det ikke akkurat mange kule og spenstige kandidater der ute. Intet stygt sagt om de elbilene som finnes i kompaktklassen, men spesielt tøffe kan ingen av dem sies å være.
Men det har Renault nå gjort noe med. Zoe er en bestselger for selskapet (Europas mest solgte elbil), men har litt å gå på når det gjelder barske egenskaper. Men ved å la fantasien få fritt spillerom, samtidig som man har hentet teknologi fra Formel E-biler, har man fått et virkelig råskinn.
Det ferdige resultatet er Zoe e-Sport, som både ser fantastisk ut, og som har ytelser som matcher utseendet.
(Saken fortsetter under)

Slipp dere løs!
– Arbeidsbeskrivelsen for Renault Zoe var enkel: Slipp dere løs!. Dermed fikk vi ideen til en bil i krysningspunktet mellom en serieprodusert bil og en løpsbil En bil for de adrenalinfrelste, sier Stéphane Janin, designsjef for konseptbildivisjonen til Renault, i en pressemelding.
Bilen har en elektrisk motor foran, og en bak, som samlet yter 460 hestekrefter og 640 Nm. 0-100 går unna på 3,2 sekunder. Toppfart er 210 km/t, og det skal bilen klare på under 10 sekunder. Hjuloppheng er hentet fra Formel E-raceren med doble A-armer foran og bak, samt justerbare dempere til alle fire hjul.
Les også:
(Saken fortsetter under)

Muskuløst karosseri
Det muskuløse karosseriet i karbon er lakkert i samme blåfarge som Renault e Dams -teamet bruker i Formel E, og drivlinjen og firehjulstrekket kommer fra Formel E-raceren. Mye arbeid er gått med på å holde vekten nede (inkludert bruk av kevlar for veltebur), men med to elmotorer og 40kWh batteripakke ender totalvekten opp på 1.400 kg.
Det spartanske interiøret domineres av to Recaro-stoler (noe baksete finnes ikke), og mye bruk av Alcantara. Det foreligger dessverre ingen planer om å gjøre noe med konseptet, noe som betyr at det mest sannsynlig vil forbli en one-off. En god nyhet er det imldlertid oppi det hele. Bilen vil komme på besøk til Norge i mai, og da kan du få ta en nærmere titt på hvordan en elektrisk kompaktbil egentlig burde se ut.
Les også:
Tar du feil her kan det bli kjempedyrt
Tesla på bunn i ny kåring fra Forbrukerrådet
Stine (25) elsker den gamle BMW-en sin
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no