Renault skal ha jukset i 25 år med utslipp

Etterforskerne mener Renault har jusket med både bensin- og dieselutslipp i hele 25 år. Selskapet nekter.
Etterforskerne mener Renault har jusket med både bensin- og dieselutslipp i hele 25 år. Selskapet nekter. Foto: Bertrand Guay / AFP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hele ledelsen hos bilprodusenten Renault har vært innblandet i juks i forbindelse med forurensingstester, hevder etterforskere. Renault avviser påstanden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Juksingen hos den franske bilprodusenten skal ha pågått i hele 25 år, ifølge etterforskerne. Utslippene til både bensin- og dieselmotorer skal ha blitt jukset med.

Hele ledelsen helt opp til toppsjefen Carlos Ghosn skal være innblandet i den angivelige utslippssvindelen, hevder etterforskerne.

Renault sendte onsdag ut en melding der de "formelt avviser" å ha jukset med utslippstestene.

– Renault jukser ikke, sier nestsjef Thierry Bollore.

Les også: De må stoppe salget av flere modeller

– Falske resultater

Ifølge et dokument som er lekket til avisa Liberation, mistenker politiet bilprodusenten for å ha iverksatt bedrageriet «for å få falske resultater i utslippstester», slik at gjeldende utslippsregler overholdes.

En tidligere Renault-ansatt skal ha vært sentral i etterforskningen.

Granskingen har i hovedsak konsentrert seg om de nyere Renault-modellene. Men også tidligere modeller, blant annet den første generasjonen av Renault Clio som kom på markedet i 1990, kan ha blitt tuklet med.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

VW-skandalen

Granskingen av Renault startet etter den verdensomspennende Volkswagen-skandalen. I 2015 erkjente Volkswagen, som blant annet produserer bilmerkene VW, Skoda, Audi, Seat og Porsche, å ha jukset med utslippsdata for over 11 millioner dieselbiler som er solgt verden over.

Les også: Volkswagen-forlik til 125 milliarder i USA

I bilene var det plassert villedende programvare som førte til at utslippstallene ble kunstig lave.

Skandalen har kostet Volkswagen over 18 milliarder dollar, drøyt 150 milliarder kroner.

Les også: Suzuki nekter for utslippsjuks