Her var det brått slutt på bussturen

Bussen fra Øst-Europa var overlastet og hadde sommerdekk på styrende hjul, i tillegg var ikke kjettingene i orden. Foto: Statens vegvesen
Bussen fra Øst-Europa var overlastet og hadde sommerdekk på styrende hjul, i tillegg var ikke kjettingene i orden. Foto: Statens vegvesen

En annen sjåfør hadde kjørt 200 mil på 27 timer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Statens vegvesen har vært ute på nattlig tungtransport-kontroll på riksvei 3 i Østerdalen.

Geir Thomas Finstad som er fagleder ved Utekontroll Hedmark faggruppe forteller følgende om kontrollen, ved Bergerønningen i Alvdal.

– Her var det gode resultater, foruten en buss fra Øst-Europa. Den hadde overlast, sommerdekk på styrende hjul og ikke godkjente kjettinger.

For mye bagasje

– Hva betyr det i praksis?

Kjettingene dekket en liten del av dekket. Kjettinger skal kunne ha kontakt med vegbanen hele tiden, forteller Finstad.

Dermed ble det en ufrivillig stopp på bussturen.

Bussen fikk kjøreforbud. For mye bagasje om bord ga et gebyr på 8.300 kroner for overlast. Kontrollørene utstedte i tillegg 2.500 kroner gebyr for dekk/kjetting.

Les også: Trafikklærer: Dette gjør altfor mange feil i trafikken

Kjørt 200 mil

Denne uken har det også vært tungtransport-kontroll på Magnormoen.

Her ble det avdekket at en sjåfør hadde kjørt ca. 200 mil over 27 timer, og kun hvilt cirka én time.

Trøtte fører er en stor trafikksikkerhets-risiko og det ble reagert med en anmeldelse på stedet, til politiet.

Les også: Statens vegvesen advarer: Kaller inn 1.000 kollisjonsfarlige biler

Dette holder ikke som kjetting på en buss på norske veier: Foto: Statens vegvesen.
Dette holder ikke som kjetting på en buss på norske veier: Foto: Statens vegvesen.

Saken er først publisert på Broom.no