Frp slår alle rekorder: Antallet bomstasjoner fortsetter å øke

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og finansminister Siv Jensen.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og finansminister Siv Jensen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

230 bomstasjoner er fasiten etter 3,5 år med borgerlig regjering. Det er 60 flere enn da de tok over makten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til høsten har Fremskrittspartiet fullført sin første periode med regjeringsmakt.

I hele perioden har Ketil Solvik-Olsen (Frp) vært samferdselsminister, og aldri før har det vært flere bomstasjoner i Norge.

Da Frp kom til makten med Høyre i 2013 var det 170 bomstasjoner, nå er det 230, får ABC Nyheter opplyst av Statens vegvesen.

Det er 20 flere bomstasjoner enn i august 2016.

Les også: Seks nye bomringer gir bompengesjokk

Mangeårig hjertesak

Kampen mot bompenger har lenge stått høyt oppe på Fremskrittspartiets partiprogram gjennom flere år.

– Jeg kan garantere at det blir bompengefritt over hele landet, sa Frps daværende samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud til Nettavisen på spørsmål om hva han kunne love velgerne.

– Bompenger er, for å si det på trøndersk, noe herk, sa Per Sandberg på landsmøtet i 2013, ifølge TV 2.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ønsker heller femdobling av bompenger enn dieselforbud

Frp har satt rekord

I 2014 tjente regjeringen 8,5 milliarder kroner på bomstasjoner i Norge. I 2015 var inntektene økt til 9,3 milliarder kroner.

Tallene for 2016 er ikke klare før til høsten, opplyser Statens vegvesen.

I 2016 utredet Stortingets utredningsseksjon på oppdrag fra Arbeiderpartiet en oversikt over bompengeinntektene til samferdselsministrene i Norge de siste tjue årene.

Oversikten viser at Ketil Solvik-Olsen «utklasser» de tidligere samferdselsministrene i bompengeinntekter.

Her er oversikten:

Tallene viser hvor mye hver samferdselsminister i snitt har fått inn hver dag:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ketil Solvik-Olsen (Frp): 24 mill/dag (2013 - )

Marit Arnstad (Sp): 21 mill/dag (2012-2013)

Magnhild Meltveit Kleppa (Sp): 17.7 mill/dag (2009-2012)

Liv Signe Navarsete (Sp): 18,2 mill/dag (2005-2009)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Torill Skogsholm (V): 9,9 mill/dag (2001-2005)

Terje Moe Gustavsen (Ap): 6,9 mill/dag (2000-2001)

Dag Jostein Fjærvoll (KrF): 6,1 mill/dag (1999-2000)

Odd Einar Dørum (V): 5,9 mill/dag (1997-1999)

Sissel Rønbeck (Ap): 5,5 mill/dag (1996-1997)

Her skal det bemerkes at beløpene ikke er justert for inflasjon.

– Hvem som styrer er nødvendigvis ikke avgjørende

I sin gjennomgang understreker Stortingets utredningsseksjon at hvem som styrer ikke nødvendigvis er avgjørende for bompengeinnkrevingen:

«Fra et bompengeprosjekt blir vedtatt i Stortinget, til byggefasen er avsluttet og bompengeinnkrevingen kan starte opp, vil det kunne gå mange måneder. Videre vil innkrevingstiden i bompengeprosjekt kunne strekke seg over flere år. Det er derfor ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom hvem som har vært samferdselsminister og hvor mye bompenger som er blitt innkrevd i en gitt periode,» skriver seksjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da VG omtalte oversikten over hvilke samferdselsminister som har tjent mest penger, svarte Frps Bård Hoksrud slik på tallene:

– Det er viktig å huske på at regjeringen har overoppfylt målene som er satt i Nasjonal transportplan nå. Dessverre ble den også vedtatt i 2013 med rødgrønt flertall på Stortinget, og det er de som har lagt føringer for hvilke prosjekter som skal bompengefinansieres.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselsdepartementet har ikke besvart ABC Nyheter sin henvendelse.

Rekordsatsing på samferdsel

Samtidig som inntektene fra bompenger har økt drastisk, har også samferdselsbudsjettet økt enormt.

Da regjeringen i mars 2016 la frem sin «skryteliste» over hva de har gjort, viste tallene at samferdselsbudsjettet har økt med nesten 50 prosent siden de tok over.

I 2016 var samferdselsbudsjettet økt med nesten 50 prosent fra 2013 til 59,7 milliarder kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Satsingen på vedlikehold og fornying er nesten doblet, og bevilgningen til planlegging av nye byggeprosjekter på vei og bane er nesten firedoblet, skrev regjeringen i dokumentet med punkter på hva de har fått til.

Frp-leder Siv Jensen forsvarte bompengebruken slik overfor Aftenposten:

– Det er helt riktig at samarbeid har en kostnadsside. Derfor vil jeg minne om at vi satt åtte år i opposisjon. Vi foreslo mye, men fikk ikke til noen ting. Kostnaden nå er at vi ikke får til alt, men vi ville ikke fått til noen ting uten å samarbeide.

Les også: – Frp fremstår ikke lenger som bilistenes parti

Les også: MDG: – Det er ingen menneskerett å kjøre bil