Meny

Dette kan snart bli en vanlig taxi i norske byer

Når du tester biler som går på strøm, ja da må du også lade! Det gjør samtidig at det blir svært vanskelig å ikke bli oppdaget underveis. Foto: Privat.
Når du tester biler som går på strøm, ja da må du også lade! Det gjør samtidig at det blir svært vanskelig å ikke bli oppdaget underveis. Foto: Privat.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Avslørt på vintertest.

Tidligere i år har London Taxi Company (LTC) kjørt vintertester av sine nye taximodell her i Norge.

Den er en ladbar hybrid, og skal være en skikkelig revolusjon sammenlignet med dagens London-taxi.

Våkne Broom-lesere har tatt bilder av den flere steder i landet. Når du tester en ladbar bil må du jo nødvendigvis også lade den av og til – og på ladestasjonene har denne bilen virkelig vakt oppsikt.

Les også: Per har en av Norges eldste taxier

Milliard-investeringer

Men hva gjør egentlig en London-taxi på test i Norge? Tøffe vinterforhold er jo ikke akkurat det vi forbinder med Storbritannias hovedstad...

London er naturligvis viktig for dette prosjektet, men LTC har større planer enn som så. Etter at de ble overtatt av kinesiske Geely (som også eier Volvo) tilbake i 2012, har de startet en omfattende produktutvikling.

Her er det snakk om milliard-investeringer, i en helt ny og skreddersydd taxi-plattform. Geelys ambisjon er å kunne selge denne bilen over hele verden. Klarer de å kuppe markedet for taxier i verdens byer, kan de virkelig ha skutt blinken.

Les også: Geely kommer snart med et helt nytt bilmerke

Utslippsfritt i Oslo

Her veier naturligvis miljøaspektet tungt. I London står taxiene for hele 15 prosent av alt NoX-utslipp i byen, på andre gasser er andelen enda større.

Her hjemme jobber byrådet i Oslo med å innføre en regel som sier at alle drosjer skal være utslippsfrie innen fem år. Ifølge Aftenposten er det flertall for dette i bystyret, hvis forskriften kommer til neste år, kan Oslos drosjepark være utslippsfri i 2022.

Norge har lenge vært et foregangsland for å få ned kjøretøy-utslippene. Blant annet har satsingen på en rekke elbil-insentiver gjort at ingen kjøper flere elbiler enn oss nordmenn. Drosjene står naturligvis for mye utslipp også her hjemme, og det er all grunn til å vente at flere byer vil følge Oslos eksempel og stille krav til utslipp hos disse bilene.

Da kan LTC-taxien bli en svært interessant bil for norske taxieiere.

LADES: Ingen tvil: De nye London-taxiene lades foran i grillen Foto: Privat.
LADES: Ingen tvil: De nye London-taxiene lades foran i grillen Foto: Privat.

Les også: Brukt taxi kan være kjempesmart bilkjøp

Like bra i Tromsø som i London

– Det går virkelig fort i bilbransjen nå, med en rivende teknologisk utvikling. Det Geely og LTC forsøker her, er å lage en "verdens-taxi". En bil som er skreddersydd taxinæringen mange steder, og som har flere smarte løsninger enn konvensjonelle biler har. Dessuten har de altså fokus på dette med utslipp. Det vil overraske meg om de ikke også tenker på en ren elbil-utgave, i tillegg til den ladbare hybriden. Det betyr i praksis at den vil kunne fungere like godt i Tromsø, som i London, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Den nye London-taxien skal ha plass til seks, og bagasje. Men viktigst av alt: Den skal ha elektrisk rekkevidde på over 110 kilometer.

LTC-taxien får en tresylindret bensinmotor. Sannsynligvis skal den lade batteripakken når det er nødvendig, slik at bilen i praksis alltid kjøres på strøm. Poenget er å kunne kjøre mest mulig hel-elektrisk innenfor gitte bygrenser. Når bilen står stille, skal man så kunne lade batteripakken på vanlig måte.

Les også: Dette kaller vi heftig taxi

Motor