Meny

En liten skade kan koste flere titusener

SKADER: Det skal ikke store skader til før det kan bli svært kostbart. I fjor økte gjennomsnittserstatningen etter bilskader kraftig. Foto: Gjensidige.
SKADER: Det skal ikke store skader til før det kan bli svært kostbart. I fjor økte gjennomsnittserstatningen etter bilskader kraftig. Foto: Gjensidige.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Gjennomsnitts-erstatningen økte kraftig i fjor.

Er du så uheldig å bulke bilen, kan det fort bli en kostbar opplevelse.

Selv mindre skader koster nemlig fort veldig mange tusenlapper. Og smeller det skikkelig, snakker vi utgifter som er egnet til å velte mange familieøkonomier.

Rykende ferske tall fra Finans Norge (hele forsikringsbransjen) viser at det var færre meldte skader til forsikringsbransjen i 2016.

I fjor ble det nemlig registrert 297.616 skader, en nedgang på hele 46.247 skader eller 13 prosent. Skadene koster forsikringsbransjen 5,6 milliarder kroner.

Les også: Slik unngår du rustskader på bilen din

Dyrere biler

Selv om forsikringsbransjen hadde en nedgang i erstatningsutbetalingene i fjor, økte gjennomsnittserstatningen kraftig, med nesten 1.600 kroner pr. skade. Nærmere bestemt pluss ni prosent. Årsaken er blant annet økte kostnader på verkstedene, mer avanserte biler med ny teknologi og dyrere biler, forteller Arne Voll som er kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Arne Voll er kommunikasjonssjef i Gjensidige
Arne Voll er kommunikasjonssjef i Gjensidige

Han legger til:

– En Tesla uten avgifter koster gjerne rundt 800.000 kroner som ny, men uten avgiftsfritak ville bilen vært betydelig dyrere. Kostbare deler og mye elektronikk gjør at denne og tilsvarende biler har høyere reparasjonskostnader. Slik sett tilsvarer en Tesla gjerne langt dyrere biler, i statistikkene.

Les også: Millionbil-rally ga telefonstorm til politiet

Mange "duppeditter"

I tillegg ser forsikringsbransjen at moderne biler ofte har mange teknologiske «duppedingser» som distraherer sjåfører bak rattet.

Mobil, GPS, DAB-radio og andre elektroniske hjelpemidler, bare for å nevne noen.

På den andre siden utvikles det stadig nye teknologiske løsninger for sikker kjøring.

Les også: Nå er det høysesong for et dyrt bilproblem

Flest eneulykker

– I 2016 ble det rapportert inn 815 små og store skader til forsikringsselskapene, hver dag. Det tilsvarer 34 skader i timen, døgnet rundt. Hver av disse skadene kostet 18.897 kroner i snitt, forteller Voll.

Flest meldte skader (76.000) var eneulykker, der kun én bil er innblandet. Det er også der de største utbetalingen fant sted med 1,9 milliarder kroner. Ellers er statistikken preget av svært mange parkeringsskader (52.000), ryggeskader (47.000) og påkjørsler bakfra (35.000).

Mange av ulykkene skjer ofte på vei til og fra jobb (morgen og ettermiddag).

Front og hekk på nyere biler kan gjerne ha både kameraer og sensorer, i tillegg til lykter og karosserideler. Det betyr fort kostbare reparasjoner. Foto: Gjensidige.
Front og hekk på nyere biler kan gjerne ha både kameraer og sensorer, i tillegg til lykter og karosserideler. Det betyr fort kostbare reparasjoner. Foto: Gjensidige.

Les også: – Hva skjer hvis man blir påkjørt av noen uten forsikring?

Høyst unødvendig

Brooms bilekspert Benny Christensen har selv mange år bak seg i bilbransjen, blant annet som bilmekaniker og verksmester. Han er ikke overrasket over at bilskadene blir dyrere:

– Nei, det er ganske naturlig. Én ting er at bilene blir stadig mer avanserte. Det er mye som kan gå i stykker, bare ved en liten smell. Blant annet snakker vi elektronikk og sensorer som kan sitte utsatt til, og som det koster mye å bytte.

– Samtidig gjør mer avanserte biler også at verkstedene må bruke mye tid på å oppdatere seg, det merkes på prisene der. I sum blir det dyrere for bilistene. I mange tilfeller er også skaden høyst unødvendig. Det handler ofte om et øyeblikks uoppmerksomhet, at man ikke har fokus på det man egentlig holder på med, det vil si å kjøre bil. Da føles det nok ekstra bittert at regningen kan bli så stor, avslutter Benny.

Les også: Disse bilmerkene er innblandet i flest ulykker

Motor