Meny

Jo – dette er faktisk en Volkswagen

Volkswagen drar til skikkelig når de lager ny toppmodell, Arteon kommer til å bli lagt merke til i trafikken!
Volkswagen drar til skikkelig når de lager ny toppmodell, Arteon kommer til å bli lagt merke til i trafikken!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nye Arteon debuterer i dag – i Geneve.

Volkswagen har vært uten en klar toppmodell etter at både flaggskipet Phaeton og linjelekre CC har gått ut av produksjon.

Men nå blir de begge erstattet, av én modell. Nå debuterer nemlig nye Arteon i Geneve, det er en bil som kommer til å skille seg ut i salgshallene hos VW-forhandlerne.

Her er design i fokus, på en bil som mange nok ikke umiddelbart vil forbinde med Volkswagen.

Coupe-former

I tillegg til de nye og mer sporty linjene, får Arteon en uttrykksfull front som også viser en tydelig merketilhørighet.

Lamellene i grillen fortsetter inn i de tredimensjonale lyktene samtidig som LED-lysene bidrar til ytterligere spenning i frontdesignet,.

Selv om det er fire dører, er det åpenbar coupeform på taklinjen. De rammeløse vinduene er et typisk element for GT-biler, mens den topphengslede bakluken gir god tilgang til det store bagasjerommet.

Les også: Volkswagen må betale 4,3 milliarder dollar etter utslippsjukset

Saken fortsetter under

Mer aggressiv front har vi vel neppe sett på en VW før.
Mer aggressiv front har vi vel neppe sett på en VW før.

Les også: Det trenger ikke å være dyrt å skille seg ut

Praktisk

– Ved første øyekast skaper Arteon entusiasme på grunn av designet – før den overrasker med sine praktiske egenskaper. Det er en unik kombinasjon, sier eksteriørdesigner Tobias Sühlmann.

Navnet Arteon, med trykk på første stavelse, er bygget opp av to deler. ”Art” beskriver bilens harmoniske linjer og følelsene den skal skape. ”eon”-endingen identifiserer bilen, i likhet med Volkswagens toppmodell for det kinesiske markedet Phideon, som en premiummodell, heter det videre fra Volkswagen.

Saken fortsetter under

Interiøret er mer som ventet fra en VW, men dette er nok også ganske avhengig av utstyrsgrad og fargevalg.
Interiøret er mer som ventet fra en VW, men dette er nok også ganske avhengig av utstyrsgrad og fargevalg.

Les også: VW Phaeton: Denne har tapt seg 1,3 millioner kroner

Ladbar hybrid

For det norske markedet vil det være svært interessant om bilen kommer med en av de ladbare hybrid-drivlinjene fra VW-konsernet. Det betyr lave avgifter og gunstig pris.

Arteon skal både være imagebygger og toppmodell for VW. I praksis skal den ta opp kampen mot modeller fra premiummerkene BMW og Mercedes – og konsernets Audi. Samtidig er ambisjonen naturligvis å holde de mer folkelige konkurrentene på armlengdes avstand. Blant annet begynner de franske bilene igjen å yppe seg på design, det er naturligvis noe VW også har lagt merke til.

I fornuftslandet Norge kommer nok mange til å velge bilen i en farge som denne.
I fornuftslandet Norge kommer nok mange til å velge bilen i en farge som denne.

Saken er først publisert på Broom.no

Motor
Populært