Meny

DS 7 Crossback skal bli starten på en stor offensiv

DS 7 Crossback er en svært etterlengtet bil for DS og først ut i en ny offensiv fra det franske merket.
DS 7 Crossback er en svært etterlengtet bil for DS og først ut i en ny offensiv fra det franske merket.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Endelig klart for helt ny modell fra DS.

De franske bilprodusentene har tapt svært mye salg til de tyske premiummerkene de siste tiårene. Renault, Citroën og Peugeot hadde alle attraktive toppmodeller som hevdet seg godt i konkurransen, og også solgte bra. Men det begynner å bli lenge siden.

Nedturen ble ytterligere forsterket av at franskmennene sov i timen da premium-SUV-ene begynte å gjøre sitt inntog på slutten av 90-tallet.

Ingen stor suksess

Resultatet ble fallende salg, svakere marginer og en skikkelig nedtur for en nasjon som gjerne liker å tro at de bygger noen av verdens beste biler.

I 2010 svarte så PSA-konsernet (Peugeot og Citroën) endelig på dette. Da lanserte de sitt nye luksusmerke DS. Med det børstet de også støv av navnet på en legendarisk bilmodell, nemlig Citroën DS fra 50-tallet.

Satsingen kan imidlertid ikke sies å ha vært en stor suksess så langt. DS valgte i starten flere enkle løsninger. Bilene deres ble basert på eksisterende PSA-modeller og ble også beskyldt for å mangle særpreg. De har da også i svært liten grad klart å yppe seg mot de tyske konkurrentene.

Les også:   Dette blir en historisk SUV-satsning

(Saken fortsetter under)

DS satser hardt på særepregete interiøret og skal rendyrke det franske.
DS satser hardt på særepregete interiøret og skal rendyrke det franske.

Premium-konkurrenter

Etter en liten modelloffensiv i starten, har det vært stille fra DS de siste årene. Salget har også vært sterkt fallende, særlig i Europa.

Nå skjer det imidlertid ting. PSA-konsernet hevder å ha lært av feilene så langt, og går nå inn i det de selv beskriver som fase to av DS-historien. Den starter med en helt ny SUV, kalt DS 7 Crossback.

Her er ambisjonen å ta opp kampen mot biler som Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA og Land Rover Evoque, for å nevne noen. Konkurransen i markedet for kompakte SUV-er er knallhard, både blant de mer folkelige modellene og premiumbilene.

Les også:   Du får akkurat det du trenger – og ikke mer

Spesiell oppfølging av kundene

For å kunne hevde seg her skal DS satse på å rendyrke fransk luksus og særpreg. DS 7-kundene skal kunne skreddersy bilene sine i stor grad. Innvendig skal det være eksklusivt håndverk og luksuriøse materialer.

Det handler også om spesiell oppfølging av kundene. DS skal markedsføres og selges annerledes enn de øvrige PSA-modellene.

For å holde utviklingskostnadene nede, bygges også DS 7 på en eksisterende plattform. Den heter EMP2 og danner blant annet utgangspunkt for Peugeot 3008/5008 og kommende Opel Crossland X.

Les også:   550 biler levert til opphogging – nå jakter de flere

(Saken fortsetter under)

DS 7 Crossback er en SUV i familieklassen, en biltype mange norske kjøpere ønsker seg.
DS 7 Crossback er en SUV i familieklassen, en biltype mange norske kjøpere ønsker seg.

Kommer neste år

Her handler det altså om folkelige biler. Utfordringen for DS blir å heve bilen tilstrekkelig i forhold til disse, slik at den fremstår som en gjennomført premiumbil. Den øvelsen er ikke nødvendigvis enkel, men fra PSA-hold blir det poengtert at man nå har lært av tidligere feil.

For det norske markedet er det spesielt interessant at DS 7 skal komme som ladbar hybrid, i kombinasjon med firehjulstrekk. Her snakkes det om bensin- og elmotorer som til sammen skal yte rundt 300 hestekrefter.

DS 7 kommer på markedet til neste år.

Les også:   Denne ventet vi ikke å få se i Norge

Bruktmarkedet i Norge

PS: I bruktmarkedet i Norge ligger det en god bunke DS ute til salgs. Billigst er småbilen DS 3, denne får du nå fra rundt 75.000 kroner. Da snakker vi 2010/2011-modeller som gjerne har gått et stykke.

I motsatt ende av prisskalaen finner vi den større DS 5. Her kan du nå få 2012-modeller fra rundt 150.000 kroner. Generelt er DS en ganske tungsolgt bruktbil, her er det i mange tilfeller gode muligheter til å prute på prisen, særlig fra privatpersoner

Designet er ikke akkurat utagerende, her har vi sett mer dramatiske konsepter fra DS tidligere.
Designet er ikke akkurat utagerende, her har vi sett mer dramatiske konsepter fra DS tidligere.

Les også:  Opel-sjefen: Norske kunder har ingen grunn til å bekymre seg

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor