Meny

Ferrarien har tilhørt en av verdens mest beryktede idrettsmenn

For en sum på rundt 20 millioner kroner kan du sikre deg denne Ferrarien på auksjon. Alle foto: RM Sotheby's
For en sum på rundt 20 millioner kroner kan du sikre deg denne Ferrarien på auksjon. Alle foto: RM Sotheby's

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men auksjonshuset påstår bilen som tilhørte tungvektsmester Mike Tyson, aldri har vært hardkjørt.

Det strømmer stadig på med kjendis-eide biler som går på auksjon, og nå er turen kommet til det noen spydige sjeler omtaler som en perfekt kombinasjon: Nemlig 90-tallets kanskje mest smakløse superbil, tidligere eid av nittitallets mest fryktede idrettsmann.

Vi snakker om en Ferrari F50, som ble kjøpt ny av tungvektsmester Mike Tyson, i en tid da millionene trillet inn på hans bankkonto.

Bilen skal auksjoneres av RM Sotheby’s under deres auksjon på Amelia Island 11. mars, og forventet salgssum er på mellom 2,2 – 2,4 millioner dollar, altså et sted rundt 20 millioner kroner.

Auksjonshuset opplyser at 1995-modellen ble levert ny til Mike Tyson, og at den har kun 9.000 km på telleren. Den skal være i helt superstrøken tilstand, og er sertifisert av Ferrari Classiche.

Måtte kjøpe to Ferrarier

Bilen var en av 50 som kom til USA (det ble laget 349 F50), og gikk til en luksusbil-forhandler i Fountain Valley.

Dit kom Mike Tyson med lommene fulle av penger, og fikk kjøpe F50-en i en dobbelthandel som innebar at han også måtte kjøpe en Ferrari 456. Begge uten noen form for rabatt.

En kommentar på et nettsted konkluderte med at «Tyson fikk kjøpe de to styggeste bilene Ferrari noen gang har laget, til overpris. Men tungvektsmesteren slet kanskje med hjerneskade?»

Artikkelen fortsetter under bildet.

Designet på F50 var omdiskutert fra starten av, men dens ytelser kunne ingen kritisere.
Designet på F50 var omdiskutert fra starten av, men dens ytelser kunne ingen kritisere.

Nå skal bilen varsle om hull i veien

Seriøs kjøremaskin

Det var en i overkant slem kommentar, for uansett om man ikke liker designet på F50, så var oppfølgeren til den mer legendariske F40 en seriøs kjøremaskin. Dens hjerte var en 4,7-liters V12 uten pustehjelp (nedstammet fra Formel 1-motorene), 520 hk ved 8000 omdreininger.

Dette ga voldsomme ytelser, og 0-60 mph (0-96 km/t) gikk på 3,8 sekunder, kvartmila på 12,1 sekunder, mens topphastigheten ble oppgitt til 325 km/t. Det er altså ingen ting i veien med bilens brutalitet, og hvis man mener bilen er stygg: Var de andre superbilene på nittitallet så mye penere?

Mye plunder underveis

Bilen var i Tysons eie i mange år, før han solgte den med 7.800 km på telleren. Ifølge auksjonshuset har bilen aldri vært kjørt hardt, noe som kan høres litt usannsynlig ut med tanke på hvem som eide den.

Volvo med det beste fra to verdener

Servicehistorikken er ikke komplett, men i løpet av 9000 km har bilens motor vært ute to ganger for service, ved siden av full elektronisk oppdatering, nybygd olje- og vannpumpe, ny tetningsring mellom veivaksel/girkasse, nye deler til bensinsystem og fjæring, nye bremsedeler, gjennomgang av dashbordet, samt nye bensintanker (som skal skiftes hvert tiende år).

Artikkelen fortsetter under bildet.

«The hardest man alive», som gruppa Dog Eat Dog sang om Mike Tyson på 90-tallet.
«The hardest man alive», som gruppa Dog Eat Dog sang om Mike Tyson på 90-tallet.

Legendariske Iron-Mike

Den unge Mike Tyson er av mange bokse-eksperter ranket som den mest hardtslående bokser verden har sett, og vant sine første 19 kamper i tungvektsklassen med knockout, hvorav 12 kom i første runde. Da han var 20 år gammel i 1987 hadde han både WBA, WBC og IBF-beltene. I 1988 slo han ut tungvektsmester Michael Spinks etter 91 sekunder i den første runden. I 1992 ble han dømt til fengsel i seks år for voldtekt.

Her kan du se bilen i auksjonskatalogen til RM Sotheby's

Han slapp ut etter tre år, gjorde comeback med å ta tilbake WBA og WBC beltene i 1996, før han tapte WBA-tittelen til Evander Holyfield. Den berømte rematchen i 1997 endte med at Tyson bet Holyfield i øret. Hans siste store øyeblikk kom da han tapte mot Lennox Lewis i 2002.

Året etter erklærte han seg konkurs, og hans liv siden har vært en bisarr blanding av narkotika og alkoholmisbruk, kontroversielle uttalelser og merkverdige episoder. Men legendestatusen blir aldri borte, og således tror mange at nettopp Tyson-tilknytningen kan gjøre at det blir en aldri så liten budrunde på Ferrarien.

Politiets råskinn har en helt spesiell hensikt

Artikkelen ble først publisert av Broom.no.

Masse karbon, masse hi-tech racing-godis, masse som vil koste mye penger å vedlikeholde.
Masse karbon, masse hi-tech racing-godis, masse som vil koste mye penger å vedlikeholde.
Motor