Meny

Dette har de aldri gjort før

Selv om det er en stasjonsvogn, er det fortsatt ingen tvil om at dette er en Porsche.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kan bli årets drømmebil for mange norske familier.

For fem år siden viste Porsche fram en helt spesiell konseptbil – nemlig en stasjonsvogn.

Den tyske sportsbilprodusenten hadde allerede sjokkert mange ved å produsere både en SUV (Cayenne) og en kombi (Panamera) – så at de viste fram en stasjonsvogn var ikke lenger så overraskende.

Men det har altså drøyd helt til nå, før de har realisert planene. 

Først neste uke presenteres deres Panamera Sport Turismo. Det skjer på bilmessen i Genéve. Bildene er imidlertid ute allerede.

Les også:  Mer moro på fire hjul er vanskelig å finne

Ladbar hybrid

Akkurat som den vanlige Panamera, blir naturligvis også stasjonsvogna tilgjengelig som ladbar hybrid. Det er gode nyheter for norske kjøpere.

Det betyr nemlig at dette blir innstegsmodellen. 

Og hvilken innstegsmodell det er! 

462 hk, elektrisk rekkevide på rundt 50 km, firehjulsdrift og 0-100 km/t levert på bare 4,6 sekunder.

Prisen på den herligheten blir drøyt 1,2 millioner kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Porsche satser på ladbart, og det er gode nyheter for norske kunder. Panamera E-Hybrid Sport Turismo blir nemlig innstegsmodellen, med firehjulsdrift, rundt 50 km elektrisk rekkevidde og hele 462 hk.

Mer plass

Selv om det er en stasjonsvogn, er C-stolpen såpass framoverlent, at det er åpenbart at Porsche ikke har satt praktiske egenskaper aller høyest på prioriteringsliste. Sånn skal det naturligvis også være.

Bagasjerommet er bare 20 liter større enn vanlig Panamera, 520 liter med baksetene oppreist. Det øker til 1.390 når ryggen på baksetene legges ned.

Les også:  Slik lærer appen deg å kjøre fortere

Fem varianter

Lanseringen av Sport Turismo i Europa er 7. oktober. Da er det fem ulike modeller som kommer på markedet. Alle får firehjulsdrift og PDK-automatgir: Panamera 4, 4S, 4S Diesel, 4 E-Hybrid og Turbo.

Det er mulig å bestille bilen allerede nå.

Porsche har som mål å selge rundt 500 biler i år i Norge, noe som vil være rekordmange. Vi tipper at stasjonsvogna vil være en viktig bidragsyter her.

Mye utstyr

Dette er en luksusbil, først og fremst, og Porsche har vektlagt å være gode også på ekstrautstyr. Her får du komfortseter med massasje, varme og kjøling, adaptivt understell, komfortseter bak, det nye infotainmentsystemet og masse annet snadder. Det gjør at prisen fort blir 300.000-400.000 kroner kroner høyere for en ferdigspekket bil.

Alle modellene, med Panamera Sport Turismo 4 som eneste unntak, får luftfjæring som standard.

Panamera Sport Turismo skal utstyres med komfortseter med massasje, varme og kjøling, adaptivt understell, komfortseter bak, det nye infotainmentsystemet og masse annet snadder.

Les også:  Her er hemmeligheten bak Opels nye elbil

Takspoiler

Akkurat som på vanlige Panamera, er det spoiler bak. Men på stasjonsvogna aktiveres den ikke før du bikker 170 km/t, noe du naturligvis aldri skal gjøre på norske veier.

Med den spoileren oppe øker marktrykket inntil 50 kg. Først og fremst kjekt å ha på Autobahn i Tyskland, eller på bane...

Fristende å skaffe seg ny familiebil?

Les også:  Et av de mest fornuftige bilkjøpene – nå blir den ny

Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no.

Motor
Populært