Dette får du dersom du vraker din gamle bil innen 20. mars

I tillegg til at du får vrakpant, unngår du å betale årsavgift på bilen dersom du vraker den innen fristen 20. mars. Foto: Norsk Gjenvinning
I tillegg til at du får vrakpant, unngår du å betale årsavgift på bilen dersom du vraker den innen fristen 20. mars. Foto: Norsk Gjenvinning
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vraker du bilen senest 20. mars slipper du å betale årsavgiften. Har du allerede betalt, vil du få refundert avgiften fra Skatteetaten. I tillegg får du 3000 kroner i vrakpant.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom du ønsker å vrake din gamle bil i år, får du 3000 kroner i vrakpant, uansett når du velger å gjøre det.

Hvis du gjør det senest 20. mars, slipper du også å betale årsavgiften for 2017.

Dette er satsene:

Årsavgiften er 315 kroner lavere enn i 2016 (365 kroner for dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter). Kilde: Skatteetaten
Årsavgiften er 315 kroner lavere enn i 2016 (365 kroner for dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter). Kilde: Skatteetaten

For en vanlig personbil sparer du med andre ord 2820 kroner i årsavgift, i tillegg til at du får utbetalt vrakpanten på 3000 kroner.

Sørg bare for at du vraker bilen din på en godkjent vrakplass i Norge eller innen EØS-området.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Les også: Mange som selger bilen sin må betale for bompasseringer til ny eier

Viktig å vite

Det som skjer når du vraker bilen er at du mottar en vrakmelding som dokumentasjon på at bilen er vraket. Vrakplassen vil så sende vrakmeldingen til Skatteetaten, og du får automatisk refundert årsavgiften fra dem.

Dersom du ennå ikke har betalt, kan du bare se bort fra fakturaen med årets årsavgift.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt du behøver å gjøre er å møte opp med bilen, samt ta med vognkort (eventuelt kvittering for innleverte skilter eller forsikringspapirer) og legitimasjon.

I noen tilfeller kan også bilopphuggeriet hente bilen din, mot et vederlag.

Husk at kondemnering, det vil si å erklære et kjøretøy for ubrukelig, ikke er det samme som vraking og gir ingen reduksjon i årsavgiften.

I løpet av de siste årene har gjennomsnittsalderen på de bilene som har blitt sendt til hugging ligget på i overkant av 18 år, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Den gamle årsavgiften på kjøretøy forsvinner, men erstattes av en ny

Unngå å vente i lang kø

20. mars er fristen for å slippe årsavgift helt, men du kan også levere inn bilen til et bilopphuggeri innen 30. juni og få halve årsavgiften refundert.

Hvert år opplever vrakplassene stor pågang av folk som ønsker å vrake bilen sin rett før disse fristene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom du ønsker å unngå alt for mye kø, kan det derfor være lurt å gjøre det i god tid før den 20.

Merk at for kjøretøy som blir registrert for første gang eller som blir registrert på nytt etter å ha vært avregistrert, gjelder andre frister for vraking.

Les også: Elbil-eier ble fakturert 3000 kroner av bomveiselskap

Dette skjer med bilen din etter sin «død»

Norsk Gjenvinning håndterer om lag 35.000 biler hvert år, ifølge selskapet selv. De kan fortelle at 95 prosent av bilen gjenvinnes etter at den er vraket.

– I 2015 økte EU gjenvinningskravet for kasserte biler. Nå skal 95 prosent av en bil gjenvinnes, hvorav 85 prosent materialgjenvinnes, opplyser Einar Høifødt, ansvarlig for innsamling av vrakbiler i Norsk Gjenvinning, i en melding.

– Resultatet er at fra en bil resirkuleres cirka 800 kilo jern, 60 kilo aluminium og 6 kilo kobber. Vi får også ut noen kilo rustfritt, glass og et restprodukt som blir til brensel. 85 prosent av bilen blir altså til nye råvarer, og 95 prosent av bilen blir brukt fornuftig, legger han til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Før bilene kommer til anlegget til Norsk Gjenvinning i Fredrikstad, miljøsaneres bilene først lokalt. Det vil si at batterier, oljer og andre væsker fjernes.

Les også:

Derfor har selvangivelsen fått nytt navn fra i år av

Dette ville bensin og diesel kostet dersom oljeprisen falt til null

Saken er opprinnelig publisert på Pengenytt.no