Meny

Med denne skal Mitsubishi kjempe om nye kunder

Mitsubishi Eclipse Cross er en litt mer vågal designmodell enn vi er vant med fra Mitsubishi – rett og slett en mer coupeaktig crossover/SUV. På innsiden er det også noen viktige nyheter: Blant annet et helt nytt infotainmentsystem.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med en coupe-aktig crossover satser Mitsubishi på å kapre nye kunder. Eclipse Cross får sterkere fokus på design og sportslighet enn de andre modellene i sortimentet.

Bare dager før det braker løs med bilutstillingen i Genéve, slipper Mitsubishi bildene av sin nyeste modell – nemlig den vesle crossoveren Eclipse Cross.

Det japanske merket har de siste årene hatt stor framgang på markedet i Norge med sine litt høyreiste biler. Først ASX og deretter Outlander. Sistnevnte var Norges nest mest solgte bil i 2016.

De neste årene vil SUV-satsningen bli ytterligere forsterket. Og første bil ut er altså en coupeaktig crossover – som du ser bilder av her.

Målet er å selge over 2.000 eksemplarer av denne her hjemme i 2018.

(Saken fortsetter under)

Denne hekken gir et tydelig særpreg. Ikke helt optimalt med tanke på bagasjeromsutnyttelse, men her er det design og følelser som er viktigst.

Tidlig test

Broom har som eneste norske representant og de første i Europa, fått en eksklusiv smakebit på den høyaktuelle nykommeren. Vi var i Frankfurt, på Mitsubishis europeiske hovedkvarter, og fikk kjøre en godt kamuflert Eclipse Cross.

Vårt førsteinntrykk er at bilen oppfører seg mer sportslig enn vi hadde ventet. Styringen er presis og god – og den ligger bra i svingene.

Ankepunktet var CVT-girkassen holder den litt igjen. Her ble vi imidlertid lovert at den skal utvikles videre før produksjonen starter.

(Saken fortsetter under)

Mitsubishi lover at det skal bli høyere opplevd kvalitet og mer utstyr i nye Eclipse Cross.

Mer vågalt design

Under testingen var både interiør og eksteriør dekket til, men nå er altså bilen vist fram «uten en tråd».

Her er det åpenbart at en skal kaste seg på trenden med SUV/crossover som har litt coupe-aktig taklinje. Design kommer altså foran praktiske egenskaper.

Fronten er veldig lett gjenkjennelig med typiske Mitsubishi-lykter og -grill, mens c-stolpen lener seg kraftig framover.

Bakluka blir delt i to av baklysene som strekker seg tvers over vinduet. Ganske tøft, men det stjeler også noe av utsynet bakover.

Les også: 

(Saken fortsetter under)

Her er det noen viktig nyheter som også vil bli å finne i andre nye Mitsubishi-modeller framover: Head up display og det nye infotainmentsystemet med touchpad i midtkonsollen.

Nytt infotainmentsystem

Innvendig er den største nyheten at Mitsubishi slipper sitt nyeste infotainmentsystem. Skjermen er nå frittstående og høyt oppe på dashbordet i stedet for å være integrert.

Her legges det opp til både oppkobling av smarttelefoner og du kan styre den via en touchsensitiv «pad» på midtkonsollen med hurtignmenyknapper rundt.

Her kan du "peke" på skjermen via touchpaden og det finnes også hutigmeny- og tilbake-knapper for å gjøre det enklest mulig.

Akkurat infotainmentsystemet har vært noe av det Mitsubishi har fått kritikk for. Dagens system er ikke på høyde med mange av de andre på markedet.

I Eclipse Cross blir det også mulig med head up display.

Les også: 

Bensinmotor

Dette blir forøvrig den første helt nye modellen fra Mitsubishi på fem år, og den blir levert med bensin- eller dieselmotor. Det er ingen planer om å gjøre den ladbar, slik som Outlander.

Til Norge kommer bilen i desember – da med bensinmotoren. Og med dagens fokus på problemene med diesel, er det nok også dette som blir volummodellen.

Pris, forbruk og for eksempel bagasjeromsvolum er ikke klart.

Mer ladbart i vente

De som ønsker seg mer ladbart, skal ikke måtte vente lenge. Oppfølgeren til crossover-suksessen ASX skal nemlig bli elektrisk, og er neste modell ut.

Og etterhvert kommer også en helt ny og større generasjon av dagens storselger, Outlander. Og denne blir naturligvis tilgjengelig som ladbar hybrid, slik som dagens utgave.

Les også: 

Stoppet vogntog med 5.600 kilo overlast

Denne var forut for sin tid – sjekk prisen nå

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært