2018 Volvo XC60: Skal redde deg når det virkelig ser skummelt ut

Her er helt nye Volvo XC60, i neste uke går teppet av for det som blir en av de aller sikreste nybilene på markedet.
Her er helt nye Volvo XC60, i neste uke går teppet av for det som blir en av de aller sikreste nybilene på markedet.

Les hva Volvo har pønsket ut nå.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tirsdag 7. mars er det verdenspremiere for en av de viktigste nybilene fra Volvo noensinne. Da drar de nemlig teppet av sin helt nye XC60, på bilutstillingen i Geneve.

Dagens XC60 har i flere år vært Volvos mest solgte modell. Den nye har derfor litt av hvert å leve opp til.

I forkant av lanseringen har Volvo lykkes å legge lokk på det aller meste av informasjon rundt bilen. Det var opprinnelig ventet at vi ikke skulle få se nye XC60 før til høsten. Men Volvo har det travelt med å lansere nye modeller og har jobbet på spreng de siste årene.

Langt framme på sikkerhet

Foreløpig vet vi ikke så mye om XC60, bortsett fra at den i størrelse blir omtrent som dagens modell. Den bygges på samme plattform som storebror XC90. Her blir det nok også mange likhetstrekk i designet, både innvendig og utvendig.

Dessuten kommer Volvo til å rulle ut ny sikkerhetsteknologi på XC60, teknologi som helt sikkert også kommer på de øvrige modellene deres etter hvert.

Her kappes verdens bilprodusenter nå om å komme opp med nye løsninger. Volvo har alltid vært langt framme på sikkerhet, og kan naturligvis ikke tillate seg å havne i bakevja nå.

Saken fortsetter under bildet

Ny XC60 titter fram, dette kommer til å bli en svært viktig for Volvo de kommende årene.
Ny XC60 titter fram, dette kommer til å bli en svært viktig for Volvo de kommende årene.

Les også: Erlend løftet litt på presenningen – her er nye XC60 i Norge!

Tar over styringen

Her handler det blant annet om et automatisk styringssystem som gjør at bilen selv skal kunne ta over kommandoen, og svinge unna hindringer. Dette skal slå inn når en kollisjon virker uungåelig, og det ikke er tid til å bremse ned farten tilstrekkelig.

Systemet skal også ta over styring av bilen hvis den havner over i motsatt kjørebane, og føreren ikke gjør forsøk på å svinge tilbake.

Dessuten jobber dette sammen med Volvos system for blindsonevarsling. Hvis føreren overser informasjon fra dette og for eksempel skifter fil for tidlig, slår det inn og svinger bilen unna.

Les også: Denne plattformen skal bli til mange bilmodeller

Ingen skal dø i en Volvo

En rekke sensorer jobber sammen for å gjøre dette tryggest mulig. Her handler det om å hele tiden scanne området rundt og foran bilen.

Flere av verdens bilprodusenter jobber med det samme. Vi i Broom har blant annet fått lignende systemer demonstrert hos både Ford og Mercedes. Men Volvo er svært tidlig ute med å få det ut i produksjon.

Dette henger da også nært sammen med deres ambiøse målsetning om at ingen skal dø i en ny Volvo fra 2020. For å klare det, gjøres bilene så sikre som overhodet mulig – i tillegg til at de altså får en rekke systemer som skal minimere faren for ulykker i utgangspunktet.

Saken fortsetter under bildet

XC90 var først ut av de nye modellene som har blitt utviklet etter at Volvo ble solgt fra sin tidligere eier Ford.
XC90 var først ut av de nye modellene som har blitt utviklet etter at Volvo ble solgt fra sin tidligere eier Ford.

Les også: Klassens tøffeste – og denne har sju seter

Ladbar hybrid

Sikkerhet har også vært grunnleggende underveis i utviklingen av Volvos SPA-plattform. Den danner utgangspunkt for dagens XC90, S90 og V90. Også Volvos kommende 60-serie skal bygges på denne.

XC60 kommer i likhet med XC90 som ladbar hybrid. I det norske markedet blir det en svært attraktiv modell. For øvrig på motorfronten blir det både bensin- og dieselmotorer.

Det er ventet at dagens Volvomotorer med fire sylindre etter hvert blir supplert med motorer med tre sylindre – og at disse også kommer i 60-serien.

XC60 er altså først ute i denne, senere kommer sedanutgaven S60 og stasjonsvogna V60.

At Volvo starter med SUV er slett ikke tilfeldig. Markedet for denne biltypen øker kraftig over hele verden, samtidig som marginene her er høye.

Les også:

Vi har testet nye V90 Cross Country: Det beste fra to verdener

Denne ventet vi ikke å få se i Norge

Derfor tar det lang tid å lade elbilen

Saken er først publisert på Broom.no

Personvernpolicy