Pris tvinger sjåfører fra biodrivstoff tilbake til fossil diesel

Kort tid etter at regjeringen vedtok en storsatsing på biodrivstoff, har prisene gått i været. Det rammer blant andre Posten og Bring. Illustrasjonsfoto: Morten Holm / NTB scanpix
Kort tid etter at regjeringen vedtok en storsatsing på biodrivstoff, har prisene gått i været. Det rammer blant andre Posten og Bring. Illustrasjonsfoto: Morten Holm / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Prisen på biodrivstoff har steget kraftig etter årsskiftet. Posten og Bring er blant aktørene som nå går bort fra det miljøvennlige alternativet. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Biodrivstoffet HVO koster nå to til tre kroner mer enn vanlig diesel, skriver Aftenposten og Bergens Tidende. Ved årsskiftet ble HVO mindre tilgjengelig på grunn av nye norske krav til råstoffet palmeoljeavfall. Dermed selger drivstoffselskapene heller til land som ikke har disse kravene til sporing.

– Når vi fyller 30 millioner liter drivstoff i året i Norge, tåler vi ikke å måtte betale tre kroner mer for hver liter, sier direktør for miljø og samfunnsansvar Colin Campbell i Bring.

Utslippene fra lastebilene i Posten, Bring og Asko er ventet å øke igjen i 2017 etter fjorårets utslippsreduksjon. Nå krever de sammen med NHO logistikk og transport tiltak for å sikre satsingen på fossilfri næringstransport.

Regjeringen har ambisjon om å øke andelen biodrivstoff i veitrafikken til 20 prosent i 2020.

Les også: Storsatsing på biodrivstoff uroer miljøvernere

Kjære Oslo-byråd: Dette er helt på trynet!

Hjelpeorganisasjon hudfletter EUs bruk av biodrivstoff

Budsjettforlik kan koste bileiere 3 milliarder

Personvernpolicy