Opel Admiral: Dette er en sjelden klassiker-sjanse

Opels storbil Admiral er ikke akkurat hverdagskost på bruktbilmarkedet. Faksimile fra finn.no
Opels storbil Admiral er ikke akkurat hverdagskost på bruktbilmarkedet. Faksimile fra finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kan du sikre deg et flott eksemplar.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– En fryd å eie og en drøm å kjøre!

Det skriver Dag Rune Bergheim, fra Buvika rett ved Trondheim. Han selger denne sjeldent fine Opel Admiralen fra 1970. Den kan ikke beskrives som noe annet enn en skikkelig Opel-klassiker.

"Alle eiere har vært utrolig flinke med vedlikehold og service på bilen og den fremstår 100 prosent orginal og urørt", står det videre å lese i annonsen.

Bilen ble solgt ny i Sverige, til en eldre herre. Siden 2006 har Admiralen hatt tilhold i Norge.

Klassisk Opel er altså mer enn Kadett, Manta og Ascona, som sammen med Rekord/Commodore er det vi ofte forbinder merket med i Norge.

Les også: Topp 10: Disse nybilene kan du glede deg til

Store biler

Opel er som mange vet eid av amerikanske General Motors (GM) – slik har det vært lenge, og GM er kjent for å lage store biler. I alle fall sett med norske øyne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildet

Originalt reklamebilde av Opel Admiral B fra 1969.
Originalt reklamebilde av Opel Admiral B fra 1969.

Opel lanserte sin KAD (Kaptein, Admiral og Diplomat) i 1964. Denne bilen er andre generasjon som Opel ganske enkelt kalte for B.

Kaptein var den rimeligste, Admiral i midten mens Diplomat var top of the line.

Admiral B ble satt i produksjon i 1969, og var langt mer moderne og oppstrammet enn sin forgjenger – men begynte definitivt å bære preg av tidens tann da modellen ble nedlagt i 1977, etter 35.622 produserte biler.

Den ble forresten erstattet av den langt mer moderne Senator/Monza i 1978.

145 hk

Admiral kom med 2,8-liters rekkesekser under det digre pansret. Effekten var på den gang anstendige 130 hk, mens S-modellen, slik som bilen i denne annonsen – hadde to forgassere og bød på hele 145 hk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Admiral solgte brukbart fram til oljekrisen i 1973. Da ble det på mange måter litt bråstopp for modellen som ikke akkurat er kjent for å være billig i drift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: 43 år gammel – men helt som ny

Saken fortsetter under

Den nesten fem meter lange Opelen er en staselig bil. Faksimile fra finn.no
Den nesten fem meter lange Opelen er en staselig bil. Faksimile fra finn.no


Neppe noen upris

Som mange andre klassiske biler lider denne store Opelen litt under eierens tidsklemme og for lite tid til bruk. Prisen er i utgangspunktet satt til 90.000 kroner og er nok lite å si på.

Det er omtrent det samme som du må betale for en fin Volvo Amazon eller Opel Ascona. De er langt vanligere og noe simplere biler enn denne luksus-sedanen på nesten fem meters lengde.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Sjelden sjanse

Admiral B fikk også en avansert De Dion bakaksel som ga gode kjøreegenskaper og solid veigrep, men som også reduserte bagaseromsplassen betraktelig.

Dette er en sjelden sjanse og ut fra bildene å bedømme ser bilen fin ut.

Vi håper bilen finner en ny eier som tar godt vare på den og gir den omsorgen som den fortjener.

Les også: Nå kan Opel bli solgt

Saken er først publisert på Broom.no