Meny

Første smakebit: En av årets største bilnyheter

Her titter den fram for aller første gang, Volvos nye XC60.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nye Volvo XC60 kommer før mange trodde.

En av Volvos største suksesser nærmer seg nå slutten. SUV-en XC60 kom på markedet første gang i 2008 og har vært en av bestselgerne i klassen siden.

Imponerende nok holder den fortsatt koken salgsmessig, selv om den altså begynner å bli godt voksen.

Åtte år er lenge for en bilmodell. Derfor er det på høy tid med en erstatter, og den er nå bare noen dager unna.

Volvo har nemlig akkurat bekreftet at helt nye XC60 skal debutere på bilutstillingen i Geneve i mars. Ja, de er mer konkrete enn det også: Den offisielle premieren skjer tirsdag 7. mars, klokken 10.45.

Har ligget lavt

Der er vi i Broom naturligvis på plass og kommer med bilder og informasjon umiddelbart etter avdukingen.

Nå har Volvo akkurat sendt ut de første teaserbildene av bilen. Det er faktisk aller første smakebit på andre generasjon XC60, det viser at Volvo her har lykkes med å ligge svært lavt underveis i utviklingen.

Akkurat det har nok vært ekstra viktig med tanke på at XC60 fortsatt selger så bra. For Volvo har det også vært ønskelig å ha maks fokus på de nye modellene som allerede er ute: XC90, S90/V90 – og nye V90 Cross Country som er lansert i år.

Fortsatt kamuflert, men her får vi et godt inntrykk av det nye XC60-designet.

Erlend løftet litt på presenningen – her er nye XC60 i Norge!

Begynte på nytt

Åtte år betyr at det snart er slutt for dagens XC60.

Det betyr at det virkelig går unna hos Volvo. Opprinnelig var det ventet at nye XC60 ville bli lansert mot slutten av 2017, men svenskene har det altså travlere en som så.

Volvo startet på mange måter på nytt da de ble solgt fra Ford til kinesiske Geely i 2010. Fram til da hadde de brukt svært mye teknikk fra Ford i bilene sine. Dagens XC60 er for eksempel basert på samme plattform som forrige generasjon Ford Mondeo.

Noe av det første Volvo satte i gang med etter at Geely kom inn, var å utvikle en helt ny og egen plattform for storbilene sine. SPA heter den, og danner utgangspunkt for både den store SUV-en XC90 og familiebilene S90 og V90.

Denne plattformen skal bli til mange bilmodeller

Ikke sjuseter?

Volvo tar – ikke overraskende – med seg "Tors hammer"-lyktene til XC60 også. Dette har blitt en viktig del av merkets nye identitet.

SPA-plattformen ligger også til grunn for andre generasjon XC60. Her vet vi også at Volvo kommer til å ta med flere designelementer fra XC90.

Størrelsesmessig ligger det an til at nye XC60 blir omtrent identisk med dagens modell. Men det er grunn til å vente bedre plassutnyttelse, ikke minst større bagasjerom. Interiøret kommer til ha med seg mye fra 90-serien.

Så langt tyder det ikke på at Volvo planlegger å gjøre den til sjuseter, slik enkelte av konkurrentene er.

Klassens tøffeste – og denne har sju seter

Starter med SUV

Det som imdlertid er helt sikkert, er at XC60 i likhet med XC90 kommer som ladbar hybrid. I det norske markedet blir det en svært attraktiv modell. For øvrig på motorfronten blir det både bensin- og dieselmotorer.

Det er ventet at dagens Volvomotorer med fire sylindre etter hvert blir supplert med motorer med tre sylindre – og at disse også kommer i 60-serien.

XC60 er altså først ute i denne, senere kommer sedanutgaven S60 og stasjonsvogna V60. At Volvo starter med SUV er slett ikke tilfeldig. Markedet for denne biltypen øker kraftig over hele verden, samtidig som marginene her er høye.

Vi har testet nye V90 Cross Country: Det beste fra to verdener

Denne saken ble først publisert på broom.no.

Motor
Populært