Så billig blir den nye familie-SUVen Peugeot 5008 i Norge

Folkelig og ujålete, men moderne og praktisk. Nå er prisene på nye Peugeot 5008 klare.
Folkelig og ujålete, men moderne og praktisk. Nå er prisene på nye Peugeot 5008 klare.

Peugeot frister med plass til syv, god plass og sprekt design. Nå er også de norske prisene klare.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Priser Peugeot 5008

Diesel:

  • 1,6-liter 100 hk: 322.000 kroner
  • 1,6-liter 120 hk: 342.000 kroner
  • 2-liter 150 hk: 402.000 kroner
  • 2-liter 180 hk: 472.000 kroner

Bensin:

  • 1,2-liter 130 hk: 342.000 kroner
  • 2-liter 165 hk: 412.000 kroner

5008 leveres i fire ulike utstyrsnivåer: Access, Active, Allure og GT Line

Peugeot har flere spennende nyheter på gang. En av de mest interessante, sett med norske øyne, er den nye SUV-en 5008. Den har internasjonal lansering i disse dager og kommer til Norge etter sommerferien.

Bilen bygger i stor grad på Peugeot 3008, men er strukket en del i lengden. 5008 kan derfor leveres både som femseter og sjuseter.

Vi har nettopp fått vite prisene, og de starter på gunstige 322.000 kroner.

Opptil 180 hk

På motorsiden er utvalget rikelig. Vi snakker to bensinmotorer (1,2- eller 1,6-liter) med henholdsvis 130 og 165 hestekrefter.

Vi du ha diesel har du fire valg. Her tilbyr Peugeot 100 og 120 hestekrefter fra en 1,6-liter, eller 150 og 180 hestekrefter fra en 2-liter.

Det er 100 hk dieselmotor som er innstegsmodellen. Toppmodellen er 5008 GT, med 2-liters dieselmotor på 180 hk. Denne koster fra 472.000 kroner.

Les også: Dette blir en historisk SUV-satsning

(Saken fortsetter under)

Toppmodellen heter GT-line, og har et litt mer sporty utseende. Toppmodellen koster fra 472.000 kroner.
Toppmodellen heter GT-line, og har et litt mer sporty utseende. Toppmodellen koster fra 472.000 kroner.

Praktisk

At Peugeot har lagt vekt på praktiske egenskaper, vises blant annet gjennom at det er, hold deg fast, 12 (!) ulike oppbevaringsrom og et bagasjerom på opptil 718 liter.

Legger du ned baksetene, øker volumet til knappe 2.000 liter.

Du kan også legge ned ryggen på passasjersetet foran – og får da 3,2 meter til rådighet i lengden.

Les også: Volvo-SUV: Fra bunn til topp

(Saken fortsetter under)

Interiøret i 5008 er moderne og stilig. Peugeot insisterer på å ha instrumentene over rattet.
Interiøret i 5008 er moderne og stilig. Peugeot insisterer på å ha instrumentene over rattet.

Ikke 4x4

Det mange nok vil reagere på, er at bilen ikke blir tilgjengelig med firehjulsdrift. Her kan en nok risikere å miste noen kunder.

Men både utvendig og innvendig design er spenstig. Peugeot tviholder på å legge instrumentene OVER rattet. Dette er noe vi har litt blandet erfaring med, men det løfter i alle fall viktig informasjon høyt opp i synsfeltet ditt.

Vi skal kjøre 5008 i morgen

Peugeot 5008 er ment å være et alternativ både til de kompakte SUV-ene som har kommet i hopetall de siste årene – og de store-, dyre og mer prangende variantene.

Om dette stemmer, skal vi i løpet av kun kort tid finne ut. Vi er akkurat nå på vei til Portugal og Lisboa for å ta nykommeren nærmere i øyensyn og få lagt en god del mil bak oss på de portugisiske veiene. Vårt førsteinntrykk av nye Peugeot 5008 får du derfor allerede i morgen.

Selv om det ser ut som en fullverdig SUV, leveres ikke 5008 med firehjulsdrift.
Selv om det ser ut som en fullverdig SUV, leveres ikke 5008 med firehjulsdrift.

Les også:

– Litt kluss må man regne med – det er del av sjarmen

Så billig blir den nye familie-SUVen i Norge

Politimann dømt for råkjøring – mistet lappen

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden