Eirin var ikke så bilinteressert – så kjøpte hun seg gammel Volvo

940 er et typisk Volvo-design fra denne tiden, her handler det om rette og stramme linjer. Foto: Privat.
940 er et typisk Volvo-design fra denne tiden, her handler det om rette og stramme linjer. Foto: Privat.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen min: Nå har denne fått et nytt liv.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

En bilmodell vi har møtt flere ganger før i denne spalten, ikke minst blant unge bileiere, er Volvo 940. Dette har blitt en klassiker blant Volvos modeller. Vi snakker grovbygget og lettskrudd redskap som byr på god komfort, og tåler en trøkk.

Selv om disse bilene nok aldri var bygget for fart og spenning gjør de relativt greit fra seg også, i hvertfall om man er så heldig å få tak i en utgave med turbomotor.

God plass

Denne bilen har røtter tilbake til tidlig 80-tall. Da kom 760, og etter hvert 740, på markedet. 940 og 960 er i praksis facelifter av disse, og ikke akkurat preget av topp moderne teknikk.

Designet er også karakteristisk for datidens Volvoer. Det er ekstremt firkantet, og stasjonsvogna ser nesten ut som en lecablokk. Det gir selvfølgelig veldig mye innvendig plass. Hvis plass er det viktigste, kan det være smart å se nærmere på denne bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Interiørene er solide. Også her er det rette og funksjonelle linjer som gjelder. Det har også vist seg å være holdbart. Generelt er det lett å få deler til 940.

Bil for velbemidlede

940 var ingen billig bil da den kom. Her snakker vi familiebil for de med over gjennomsnittet god økonomi. Men etter hvert som årene har gått (og mange har byttet eier flere ganger), har 940 blitt en typisk bruksbil. En sånn mange kjøper og bruker, uten å ta spesielt godt vare på den.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå begynner det imidlertid å skje ting i markedet. Fine eksemplarer er på vei opp i pris, samtidig som flere går i gang med skikkelige oppussingsprosjekter på sine 940-er. En av dem som har gjort mye med bilen, er Eirin fra Tvedestrand. Her skal du få møte henne:

Connie har en jubileums-Volvo

Eieren:

Navn: Eirin Rønbeck Johansen

Alder: 20 år

Saken fortsetter under bildet

Artikkelen fortsetter under annonsen
En stolt eier – og Volvoen hennes. Eirin har gjort mye av jobben på bilen sin selv. Foto: Privat.
En stolt eier – og Volvoen hennes. Eirin har gjort mye av jobben på bilen sin selv. Foto: Privat.

Bosted: Tvedestrand, Aust Agder

Litt om meg selv: Jeg har egentlig aldri hatt noe særlig interesse for bil før jeg fylte 17 år, men jeg hadde scooter som jeg skrudde mye på og brukte en del timer på å sette sammen. Jeg har alltid likt Volvo, fordi jeg liker veldig godt firkantede biler som er driftssikre og selvfølgelig lette å skru på.

Senere kom billappen, og det endte med at jeg skaffet meg en Volvo S40, egentlig en veldig grei bil som jeg savner litt. Men jeg tenkte mye gjennom at jeg ville lære mer om bil og drive med dette på fritiden. Dermed endte jeg opp med å kjøpe en Volvo 940.

Etter dette ble egentlig bilinteressen ganske stor, jeg reiste rundt på treff, møtte mange nye mennesker og fikk mye kunnskap om bilene. Jeg lærte selvfølgelig å skru, etter mange timer med lesing i forumer og videoer på nett så fikk jeg prøve på ting selv. Noen ganger gikk det, og andre ganger kunne jeg fint trenge litt ekstra hjelp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Drevet med bilpleie

Jeg har drevet mye med bilpleie og arrangert store biltreff i senere tid, og blitt godt kjent med det store rånermiljøet som er rundt omkring. Jeg liker veldig godt å reise sammen med venner, møte nye mennesker og se på andres verk. Noen ganger får man jo tips og ekstra ideer som man kan ta med seg videre!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg har alltid likt å prøve nye ting, og har gode venner som har hjulpet meg når jeg trenger det. Tjenesten er alltid gjensidig, og siden jeg har drevet mye med bilpleie, hender det at det blir en god del poleringer i løpet av et år.

Jeg gleder meg veldig til å se hvordan 2017 blir, for jeg ser for meg at det blir et ganske bra bilår – kanskje blir det senere til å investere i drømmebilen også :-)

Saken fortsetter under bildet

Det har vært noen timer med skruing for å få Volvoen i den standen den er nå. Foto: Privat.
Det har vært noen timer med skruing for å få Volvoen i den standen den er nå. Foto: Privat.

Les også: Han rapper om Volvo 240 - og det er faktisk ganske kult!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen:

Merke, modell: Volvo 940 Turbo Intercooler.

Hvor lenge har du eid den? Siden 23. september 2015.

Hva har du gjort med den? Denne bilen har fått ganske mange timer og blitt brukt en del penger på. Jeg kjøpte den som et prosjekt, og den hadde flere feil og mangler. Men nå er mesteparten byttet, som for eksempel slissede og ventilerte keramiske bremseskiver hele veien rundt, samt keramiske bremseklosser. Vannpumpe og alt av reimer er byttet. Tre toms eksos hele veien, med nye hjerner og spesial-chipper til bilen. Bilen har også vært på proff trimming som gjør at den flytter seg greit.

Uten om dette har motor, girkasse og bakaksling blitt fikset på gjennom tiden, slitedeler er skiftet. Hele bakstillingen ble byttet ut i fjor, og fôringer er skiftet.

Har selvfølgelig gjort litt innvendig og utvendig med tiden også, som for eksempel satt på vindavviser, panser-bh, nye felger og byttet til 740 frontfanger med 740 addon – det blir til sommeren addon hele veien rundt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Har lakkert deler innvendig i interiør i samme farge som bilen og montert en Volvo 240 gruppe A-vinge.

Bilen har fått litt kritikk ettersom jeg bruker deler som ikke er så normalt på en 940, men jeg bygger bilen sånn som jeg ønsker å ha den. Det har hjulpet mye på tankegangen videre – det er jo tross alt min drømmebil jeg skal bygge, ikke andres.

Saken fortsetter under bildet

Lakken er spesiell, og skifter farge etter lyset. Foto: Privat.
Lakken er spesiell, og skifter farge etter lyset. Foto: Privat.

Les også: Hva er det med denne bilen? Les Volvo 240-historien her:

Drømmebil med USA-front

Liker best med bilen: Jeg liker veldig godt at den alltid starter, den er utrolig god å kjøre – spesielt på langturer, veldig god kjørekomfort. Den har full utstyrspakke innvendig – bortsett fra takluke, så cruisekontroll er en kjekk sak når man skal på langtur. Det liker jeg. Bilen er i en unik farge, sandstone metallic. Som er en kameleonfarge, om sommeren er den både brun, gull og lilla, på grunn av perlemor klarlakk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Liker minst med bilen: Den er litt dyr å forsikre, samt bruker godt med bensin. Men jeg ser ikke på det som noe hinder siden jeg er så glad i bilen!

Beste opplevelse med bilen: Er egentlig et veldig vanskelig spørsmål å svare på, men må være alle de biltreffene jeg har vært på. Stilte bilen ut på Sørlandstreffet 2016, som er et Volvo-treff. Det fant sted på JM Auto i Arendal, og der fikk jeg tredjeplass i kategorien Peoples choice.

Framtidsplaner for bilen: Bilen bygges opp med mye nye deler, nå er motor, girkasse og diverse kosmetiske deler klar for utskiftning. Motoren blir den samme, en 2,3-liters FK, men med smidd innmat, kvassere kam, kvassere turbo, større dyser, større intercooler osv.

På karosseri blir det nye frontskjermer, senk og dempere, samt siste puss av rusten som er på bakdør og starten over den ene hjulbuen. Når alt dette er gjort, er bilen nøyaktig slik jeg vil ha den, og det gleder jeg meg til å gjennomføre!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Drømmebil: Volvo 740 med USA-front og addon. Har selvfølgelig tatovert drømmebilen på låret, så den må nok bli investert i senere.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også:

Nå er Volvo V70 blitt en bil du kan gjøre gode kjøp på

Saken er først publisert på Broom.no