I fjor forsvant 140.000 biler fra norske veier
Samtidig var nybilsalget rekordhøyt.
Salget av nye biler i det norske markedet har vært høyt de siste årene.Vi må helt tilbake til jappetiden på midten av 1980-tallet for å finne tilsvarende tall.
Rundt 190.000 personbiler og varebiler rullet ut fra landets bilforhandlere i 2016.
Men når nye kommer til, er det naturligvis også noen som forsvinner. Ny statistikk fra Skatteetaten viser at det ble utbetalt vrakpant for nær 140.000 kjøretøy i fjor, til en samlet sum på 419 millioner kroner.
Les også: Gir 50.000 i «vrakpant» til de som kjøper el-varebil
Vraker flest første halvår
Skatteetaten overtok ansvaret for utbetalingen av vrakpant fra Tolletaten 1. januar 2016. I første halvår av 2016 ble vraket 83.157 kjøretøy, mens det andre halvår var 56.503 kjøretøy.
– Erfaringsmessig ser vi at første halvdel av året er den mest populære tiden for vraking av biler. Dette har nok sammenheng med at alle biler som vrakes innen 20. mars slipper å betale årsavgift, sier Kjell Vindvik, seniorrådgiver for vektårsavgift og vrakpant i Skatteetaten.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNår du vraker bilen din på en godkjent vrakplass vil Skatteetaten automatisk utbetale vrakpanten på kr 3.000. Avhengig av hvilken dag bilen blir levert til vraking, vil det ta én til tre uker før pengene er på konto.
Dette bilmerket skal vi kjøpe på nettet
Normale svingninger
– Ta vare på vrakmeldingen du mottar. Dette er din dokumentasjon på at du har levert kjøretøyet på en godkjent vrakplass, sier Vindvik.
I 2016 var det kjøretøyeiere i Akershus som vraket flest biler med et antall på 13.742, mens finnmarkingene vraket færrest med 2.095 biler. Sammenlignet med 2015 er dette imidlertid en økning for Finnmark på nærmere 20 prosent, mens det for Akershus er en nedgang på sju prosent.
– På landsbasis ser vi en marginal nedgang på antall vrakinger dersom vi sammenlikner tall for 2015 og 2016, noe som er normale svingninger fra år til år, sier Vindvik., i en pressemelding.