Her kjører hele familien på første klasse

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes E-klasse stasjonsvogn imponerer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes E-klasse

  • Modell: 220T d
  • Motor: 2-liter diesel
  • Effekt: 194 hk / 400 Nm
  • Forbruk: 0,42 l/mil
  • 0-100 km/t: 7,7 sek.
  • Toppfart: 235 km/t
  • Bagasjerom: 640 liter
  • Lengde x Bredde x Høyde: 493 x 185 x 147 cm
  • Pris fra: 594.900 kroner
  • Pris testbil: 934.200 kroner

Mercedes løftet virkelig nivået i klassen da de kom med sin nye E-klasse i fjor. En oppvisning i luksus, plass og komfort, slo vi fast da vi testet sedanen første gang i Portugal.

I Norge er det stasjonsvogn som gjelder for de aller fleste kjøperne, og nå begynner den for alvor å gjøre seg bemerket på salgsstatistikkene.

Testbilen er en E 220T d. Det betyr 2-liters dieselmotor på 194 hestekrefter. Den har startpris på 594.900 kroner, men slik den står koster testbilen hele 934.200 kroner. Da har den til gjengjeld det meste Mercedes kan tilby av ekstrautstyr. Riktig så dyrt trenger det ikke bli, mer om det senere.

Hvordan er den å kjøre?

E-klasse har alltid vært en kjøremaskin, med fokus på høy komfort. Slik er det fortsatt, samtidig som kjøreegenskapene ble løftet flere hakk med denne generasjonen.

Det handler om mer presis styring enn tidligere, samtidig som understellet er et finsiktet kompromiss mellom komfort og sportslighet. Fortsatt er en bil som BMW 5-serie både mer sporty og mer involverende å kjøre, men E-klasse har rykket nærmere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bak rattet føles bilen både trygg og solid. Den innbyr til lange kjøreturer, meget bra støydemping er også med på å understreke følelsen av at dette er tvers gjennom premium. Hvis Mercedes har spart på noe her, har de skjult det godt!

E-klasse er også langt framme på selvkjørende teknologi. Systemet er lagt opp til at du må berøre rattet ganske ofte, men bortsett fra det klarer bilen seg selv over lengre avstander. Det er det lett å bli hekta på!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I denne klassen ønsker mange seg firehjulstrekk. Det har testbilen ikke, på glatte veier merkes det at all kraften går til bakhjulene.

Les også: Årets mest etterspurte Mercedes - nå er prisen klar

(Saken fortsetter under)

Designet vekker ikke oppsikt, her kjører Mercedes en ganske forsiktig linje.
Designet vekker ikke oppsikt, her kjører Mercedes en ganske forsiktig linje.

Hvordan er plassen?

Stasjonsvognene i denne klassen har blitt stadig større, og E-klasse har lenge ledet an i bagasjeromsvolum. Slik er det fortsatt. Her får du inn hele 640 liter. Det er mye!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er også lett å utnytte plassen optimalt, med rette kanter. Stabler du i høyden, kan du virkelig få inn mye. Under gulvet er det forresten en ekstra «kjeller».

Foran er det svært god plass og god sittekomfort. Det samme gjelder i baksetet. Det er rikelig med beinplass, og god takhøyde. Også her sitter voksne godt. En smart detalj: I testbilen kan du justere passasjersetet foran fra førerplassen. Lurt hvis ingen sitter der, og du ønsker å gi passasjerene i baksetet ekstra god beinplass.

Det er rikelig med oppbevaringsrom rundt om i bilen, flaskeholdere i dørene og skikkelige koppholdere i midtkonsollen. Alt er ryddig og intuitivt, som det skal være når tyske ingeniører og designere har gjort jobben sin.

Les også: Millionbil? Nei, denne koster bare halvparten!

(Saken fortsetter under)

640 liters bagasjerom er veldig bra. Her er det også lett å utnytte all plassen.
640 liters bagasjerom er veldig bra. Her er det også lett å utnytte all plassen.

Går den bra?

2-liters dieselmotor på 194 hestekrefter er et veldig riktig valg på E-klasse. Til at dette er en såpass stor og tung bil, byr den på overraskende bra overskudd. Du har de kreftene du trenger på all normal kjøring, forbikjøringer går også kvikt unna. Med fullastet bil merkes det at vi ikke snakker det største motorvolumet, men for veldig mange kjøpere er dette mer enn tilstrekkelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

0-100 km/t går unna på 7,7 sekunder. Det sier sitt om hvor bra denne motoren er.

Offisielt tall for gjennomsnittsforbruk, viser 0,42 liter/mil. På pen langkjøring holder vi oss rundt en halvliter på mila. Det er slett ikke verst for en bil i denne klassen.

Les også: Slik skal bilen redde hørselen din

(Saken fortsetter under)

Mercedes har satset tungt på design de siste årene, målet er å appellere til yngre kjøpere enn tidligere.
Mercedes har satset tungt på design de siste årene, målet er å appellere til yngre kjøpere enn tidligere.

Finest utenpå eller inni?

Det skjedde ganske mye med det utvendige designet til denne generasjonen E-klasse. Likevel ser bilen nesten overraskende anonym ut når jeg går fra den på parkeringsplassen. Her kunne kanskje Mercedes dratt til mer for å understreke at det virkelig er snakk om ny bil.

Hekken er pen, men langt fra den mest utagerende i stasjonsvognmarkedet.
Hekken er pen, men langt fra den mest utagerende i stasjonsvognmarkedet.

Men samtidig er litt av poenget at E-klasse ikke skal være en utagerende bil. Til det har Mercedes andre modeller. Fargen på testbilen er også med på å forsterke det diskrete preget.

Innvendig er det imidlertid alt annet enn diskret. Her er det gjennomført luksusfølelse, med lekre materialer og mange fine designelementer. Mercedes har virkelig løftet nivået i klassen, og akkurat nå er det ikke mange som kan matche dette interiøret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Testbilen har dobbel skjerm, med en rekke digitale visninger i synsfeltet til sjåføren. Det krever kanskje litt tilvenning i starten, men fungerer veldig bra når du har blitt kjent med det. Dette interiøret er rett og slett et veldig bra sted å være.

Les også: Millionbil? Nei, denne koster bare halvparten

(Saken fortsetter under)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Interiøret i E-klasse vekker oppsikt, dette er et bra sted å være.
Interiøret i E-klasse vekker oppsikt, dette er et bra sted å være.

…og hva er konklusjonen?

E-klasse er stasjonsvogn på første klasse. Den innfrir på alle områder, samtidig som den er proppet av luksus og teknologi. Det er som Mercedes underveis i utviklingen bestemte seg for at NÅ skal de vise konkurrentene – og det gjør de virkelig.

Plass, komfort og luksus er helt i toppklasse. Interiøret er gjennomført lekkert og gjør at det blir litt nedtur å sette seg inn i de fleste andre biler etterpå. Så høyt nivå holder E-klasse.

Ikke overraskende koster det naturligvis også. Rimeligste E-klasse stasjonsvogn starter på 570.000 kroner kroner, da får du 2-liters dieselmotor på 150 hestekrefter. Testbilen starter altså på 594.900 kroner, men det blir dyrere før du er i mål.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Mercedes-importøren selges de fleste bilene med ekstrautstyr for et sted mellom 135.000 og 150.000 kroner.

Det betyr at du får en bra utstyrt og «ferdig» bil med denne motoren for i underkant 750.000 kroner. Da er det naturligvis også mye annet fint å velge mellom i markedet. Men for dem som er på stasjonsvognjakt og har et rommelig budsjett for bilkjøp er det vanskelig å komme unna E-klasse akkurat nå.

Mercedes E-klasse har fått mye skryt i sin siste generasjon. Stasjonsvogna blir en svært interessant bil for velstående norske familier.
Mercedes E-klasse har fått mye skryt i sin siste generasjon. Stasjonsvogna blir en svært interessant bil for velstående norske familier.

Les også:

Millionbil-rally i Norge – telefonene haglet inn til politiet

Disse har blitt heftigere – og billigere

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no