3.700 nordmenn har kjøpt Opel Ampera-e – usett

Opel Ampera-e er ennå ikke kommet til Norge, men har allerede solgt i 3,700 eksemplarer. Det er et ekstremt høyt tall.
Opel Ampera-e er ennå ikke kommet til Norge, men har allerede solgt i 3,700 eksemplarer. Det er et ekstremt høyt tall.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men noen må smøre seg med tålmodighet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til sommeren kommer en elbil som allerede har snudd opp-ned på markedet.

Opels første elbil, Ampera-e, flytter nemlig grensene i denne klassen. Med startpris på under 300.000 kroner, skal den gå mye lenger enn alle de folkelige konkurrentene.

Så har da også interessen for Opel Ampera-e har vært svært stor, helt fra før bilen debuterte på Paris-utstillingen i oktober 2016.

Allerede fire måneder før de første kundene vil få overlevert sin nye elektriske bil, har norske Opel-forhandlere solgt Opel Ampera-e for 1,2 milliarder kroner - tilsvarende et antall på mer enn 3.700 biler.

2018 blir det store året

– Det vi opplever til fulle er at norske bilkjøpere velger en ny måte å kjøpe bil på. Det er solgt biler på Twitter, LinkedIn, Facebook og ikke minst på vår bestillingsside, bestillampera-e.no. Dette viser også den tillit som folk har til Opel og våre forhandlere. Salgstakten tilsier et salg på nær 10.000 biler på årsbasis, bekrefter administrerende direktør Bernt G. Jessen i Opel Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norge er det første landet i Europa som lanserer bilen, og selv om den store interessen i Norge ikke kom overraskende, kan han ikke love at alle kundene får bilen sin så tidlig som de skulle ønske seg.

Produksjonen av Opel Ampera-e har akkurat startet opp på Orion-fabrikken utenfor Detroit. Som for alle nye modeller, vil produksjonstakten økes gradvis utover året også for å forberede lansering i flere land.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi jobber kontinuerlig med å få flere biler til Norge, og produksjonen planlegges i detalj måned for måned og uke for uke, men slik det ser ut nå vil 2018 bli det store leveringsåret sier Jessen.

Les også: Her er hemmeligheten bak Opels nye elbil

(Saken fortsetter under)

Elbil er ikke lengre synonymt med by-bil. Nye Ampera-e tåler lengre turer.
Elbil er ikke lengre synonymt med by-bil. Nye Ampera-e tåler lengre turer.

En elbil for alle

En rekkevidde på 520 kilometer etter NEDC-syklusen er imponerende, og over 100 kilometer lenger enn nærmeste konkurrent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Opel Ampera-e imponerer også med sin beregnede rekkevidde basert på den kommende standarden, WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), der rekkevidden anslås til 380 kilometer.

Selv om ting som temperatur, kjørestil og veier vil påvirke rekkevidden, blir Opel Ampera-e en bil som for mange familier vil kunne dekke alle deres behov.

Med sin lengde på 417 centimeter, gir den i tillegg til plass for opptil fem personer, også 381 liter med bagasjeromsplass - mer enn mange av bilene i kompaktklassen.

Litium-ion-batteriene i Ampera-e består av 288 celler gruppert i åtte moduler med 30 og to moduler med 24 celler. Til sammen leverer det 60 kWt, i en elbil som er bygget fra batteriet og opp.

Kobler du Ampera-e til en 50 kW DC-hurtiglader, vil det gi deg 150 kilometer rekkevidde på en halv time. Opel gir også en av markedets beste batterigarantier, på opptil åtte år, eller 160.000 kilometer. I denne garantien ligger det også at batterikapasiteten ikke skal svekkes mer enn 30 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Topp 10: Elbilene med lengst rekkevidde

Ytelser og komfort

Med et dreiemoment på 360 Newtonmeter og 204 hestekrefter (150 kW), gjør Opel Ampera-e unna 0-100 på 7,3 sekunder.

Like imponerende er mellomakselerasjonen fra 80 til 120 km/t, som bare tar 4,5 sekunder. Ampera-e fortsetter strategien med å gjøre teknologi tilgjengelig for alle, gjennom førerstøttesystemer som parkeringsassistent, aktiv filholderassistent, blindsonevarsling, ryggekamera med varsling for trafikk fra siden, og aktiv nødbrems som også oppdager og reagerer på fotgjengere.

For en ekstra beskyttelse for myke trafikanter, er også Ampera-e utstyrt med en lyd som varsler fotgjengere i hastigheter opp til 30 km/t.

Les også: Se hvem som fronter ny og ekstrem elbil

Opel Ampera-e er ankommer de aller første norske kundene til sommeren.
Opel Ampera-e er ankommer de aller første norske kundene til sommeren.

Alltid tilkoblet

Bilen er utstyrt med to store skjermer. En konfigurerbar 8-tommers skjerm erstatter alle analoge instrumenter, mens en 10.2-tommer stor skjerm i midtkonsollen utstyrt med siste versjon av

Artikkelen fortsetter under annonsen

IntelliLink sørger for å holde deg oppdatert om siste informasjon knyttet til kjøringen din.I tillegg støtter den full integrasjon mot din smarttelefon gjennom Apple CarPlay(tm) og Android Auto(tm).

IntelliLink er også nært koblet opp mot din personlige rådgiver på veien: Opel OnStar. Et trykk på OnStar-knappen, og du får personlig hjelp til å finne og booke et hotell, fortelle deg hvor du finner nærmeste ladestasjon, eller hjelpe deg å finne en ledig parkeringsplass.

Gjennom en nyutviklet myOpel-app, kan du i tillegg kontrollere bilen din direkte fra telefonen. Du kan blant annet sørge for å komme til oppvarmet, eller nedkjølt bil - uavhengig om den er koblet til en ladestasjon eller ikke.

Opel Ampera-e lanseres våren 2017, og de første kundene vil etter planen få bilen sin i juni.

Les også:

I år skal de sette ny rekord i Norge

Monica tok bilder av verdens råeste SUV – på test i Norge!

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no