Ble solgt til Kina – har aldri tjent mer penger enn nå

Volvo leverte redkordtall i fjor, både på antall solgte biler og på bunnlinje. Dette er den store SUV-en XC90.
Volvo leverte redkordtall i fjor, både på antall solgte biler og på bunnlinje. Dette er den store SUV-en XC90.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og nå er spennende nyheter på gang.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo er i gang med en voldsom modelloffensiv, der de i løpet av bare noen få år bytter ut samtlige av bilmodellene sine.

Først ut av de nye var SUV-en XC90 for to år siden. I fjor kom så de helt nye familiebilene S90 og V90, og senere i år er det klart for flere nyheter fra svenskene.

Nå har Volvo akkurat lagt fram resultatene sine fra 2016, og det tall det er all grunn til juble for i Volvo-hovedkvarteret i Torslanda, utenfor Gøteborg.

Mange var skeptisk

Volvo leverer nemlig både rekordsalg og sitt beste øknomiske resultat noensinne. I fjor solgte de 534.332 biler. Resultatet økte med hele 66 prosent sammenlignet med året før, og endte på 11 milliarder svenske kroner.

Det gir en resultatmargin på 6,1 prosent. Det er et meget bra tall i bilbransjen.

Dette skjer sju år etter at Volvo ble solgt fra sin tidligere eier Ford, til kinesiske Geely. Den gangen var mange skeptisk på hva kinesisk eierskap ville bety for Volvo. Nå har denne skepsisen forstummet. Geely har gitt Volvo stor grad av frihet og ikke minst: De har blitt tilført store pengesummer for å utvikle nye modeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Den store SUV-en XC90 var første bil ut fra "nye" Volvo. Den er en stor suksess.
Den store SUV-en XC90 var første bil ut fra "nye" Volvo. Den er en stor suksess.

Kjøpte Volvo – nå kommer de også med nytt billigmerke

Viktig Norges-nyhet

Målsetningen er å gjøre Volvo til et premiummerke, og konkurrere direkte med blant andre Audi, BMW og Mercedes. Så langt går dette helt etter planen.

Rune Gutteberg Hansen, informasjonsdirektør for Volvo i Norge.
Rune Gutteberg Hansen, informasjonsdirektør for Volvo i Norge.

Også her hjemme er Volvo inne i en svært god periode. Den store SUV-en XC90

har solgt i rekordhøyt antall. Nå ruller V90 ut fra forhandlerne, samtidig gjør Volvo seg klare til å lansere en annen viktig nyhet: Nemlig V90 Cross Country.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det gode resultatet gjenspeiles også av fantastiske Volvo-år i Norge, spesielt fra lanseringen av nye XC90 og fram til nå. Etter bare halvannen måned av det nye året, har vi solgt hele 350 eksemplarer av den ladbare hybriden XC90 T8. Og det ser ut til å fortsette med blant annet nye V90 Cross Country. Her har vi passert et forhåndssalg på 800 biler, allerede før bilen var i Norge, sier Rune Gutteberg Hansen som er informasjonsdirektør i Volvo Car Norway.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Nye Volvo V90 Cross Country lanseres i disse dager i Norge.
Nye Volvo V90 Cross Country lanseres i disse dager i Norge.

Forhåndssolgte biler for én milliard i Norge

Ansetter flere folk

Volvo har også flere spennende nyheter på gang i 2017. Det er snakk om en helt ny utgave av storselgeren XC60. I tillegg kommer Volvo med en ny og kompakt SUV, som skal hete XC40. Med disse to på plass, har Volvo hele tre SUV-er i sitt modellutvalg. Det lover svært bra for salget framover.

Det uttalte målet er å komme opp i 800.000 biler innen 2020. Med dagens salgstakt, er det kanskje et i overkant forsiktig anslag. Fabrikken på Torslanda går nå på full kapasitet. For å kunne møte den økte etterspørselen, skal Volvo nå ansette 700-800 nye arbeidere hjemme i Sverige.

Viktig nyhet: Les vårt førsteinntrykk av Volvo V90 Cross Country