Audi RS3: Denne hissigproppen er verdens sterkeste

Slik ser faceliftede Audi RS3 ut. Men det mest spennende den har å by på kan du ikke se. Under panseret skjuler det seg nemlig en femsylindret motor som er den sterkeste av sitt slag. I verden!
Slik ser faceliftede Audi RS3 ut. Men det mest spennende den har å by på kan du ikke se. Under panseret skjuler det seg nemlig en femsylindret motor som er den sterkeste av sitt slag. I verden!
Artikkelen fortsetter under annonsen

Aldri har noen hentet ut så mye krefter fra en slik motor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er noe helt spesielt med femsylindrede motorer. Det er kanskje Audi som er mest kjent for å bruke disse – de har noen skikkelige godbiter på samvittigheten. Blant annet fra rallybil-legenden urqauttro.

Men de siste årene har det handlet mye om downsizing – og færre sylindre.

Heldigvis holder Audi på tradisjonen – og i den fornyede verstingutgaven av A3 – nemlig RS3 Sportback – er det en 2,5-liters, 5-sylindret motor under panseret. Og den er rett og slett verdens kraftigste serieproduserte motor av sitt slag. Altså med fem sylindre.

Her er det 400 hk og 480 Nm. Da snakker vi heftige saker!

Les også: Denne bilen er nesten ikke til å tro

33 hk mer

Forrige RS3 var ikke akkurat noen sinke, den heller, med sine 367 hk. Men nå den altså fått 33 hk til! I tillegg har den vært på en liten slankekur, og kvittet seg med 26 kilo "daukjøtt".

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kombinasjonen av mindre vekt og mer krefter, gjør at den klarer 0-100 km/t på lynraske 4,1 sekunder.

Den voldsomme kraften akkompagneres av den umiskjennelige lyden av den femsylindrede motoren. Bilens toppfart er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Les også: Audi-råskinn burde leveres med et ekstra sett undertøy ...

Saken fortsetter under bildet

De dynamiske instrumentene er tilgjengelig i RS3 også.
De dynamiske instrumentene er tilgjengelig i RS3 også.

Eksplosiv vekst

RS3 er innstegsmodellen i RS-familien, og har i dag en startpris på rundt 860.000 kroner. Prisen på den nye er ikke klar ennå, men den kommer på markedet i løpet av sommeren.

– Salget av S- og RS-modeller har hatt en eksplosiv vekst i det norske markedet det siste året. Med den nye RS 3 Sportback tilgjengelig har jeg stor tro på ytterligere vekst i dette segmentet, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

RS 3 Sportback vises for første gang på bilutstillingen i Geneve i mars.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er den raskeste bilen Audi noensinne har laget

Kraftige kjøreopplevelser

S tronic-girkassen med syv trinn distribuerer kraften fra alle fem sylindre rett ned på veien sammen med bilens quattro-system. Samtidig tilpasses fordelingen mellom akslingene fart, forhold og kjørestil.

Singleframe-fronten, store luftinntak og en stilfull RS-takspoiler er blant de mange designelementene som viser med all tydelighet at dette er en bil som innbyr til kjøreglede. Nye Audi RS 3 kan leveres med Audi virtual cockpit og leveres med sorte Nappa-sportsskinnseter som standard.

Les også: En gang var Audi ett lite og sært bilmerke

Sportback-utgaven, altså femdørsversjonen av A3, er både praktisk og rask.
Sportback-utgaven, altså femdørsversjonen av A3, er både praktisk og rask.

Saken er først publisert på Broom.no

Les også:

Fem ting du ikke visste om elbil-sensasjonen

Nesten halvparten strøk på teoriprøven i fjor

Svensk rapport: Disse bilene har mest motortrøbbel