Svensk rapport: Disse bilene har mest motortrøbbel

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rykende fersk rapport fra svenske Länsförsäkringar med oppsiktsvekkende resultater.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å eie bil er dyrt nok som det er, om man ikke skal få steindyre motorskader i tillegg.

For er det noe som kan ta knekken på familiebudsjettet og spolere både vinter- og påskeferie, er det om vår gode venn på fire hjul pådrar seg alvorlig motortrøbbel.

De fleste biler har etter hvert blitt svært avanserte og kompliserte. Kombinert med norske verkstedpriser – som på en del merker glatt passerer 2.000 kroner timen – sier det seg selv at lommeboka fort kan bli slunken etter at bilen har stått noen dager på «bukken».

Det kan derfor være greit å få en liten pekepinn på hvilke merker som kan være smart å kjøpe om man vil unngå verksted-sjokk.

Les også: Slik klager du på verksted-regningen

Flest motorfeil på bensinbiler

Svenske Länsförsäkringar har nå nettopp sluppet sin årlige maskinskade-rapport. Den baseres på 4.000 maskinskader på biler produsert mellom 2007 og 2013.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er langt mer vanlig at biler med bensinmotor får motorskader, enn dieselbiler. Dieselbilene er mer plaget av feil på eksosrensesystem. Det sier Petra Wahlund, produktsjef for motorforsikring hos Länsförsäkringar i en pressemelding.

Feil på register er den vanligste årsaken til alvorlig motortrøbbel og snittet for innrapporterte skader er rundt 78.000 kjørte kilometer, viser tallene.

– Gjengangerfeil

Denne tabellen viser bilmerkene med flere feil enn gjennomsnittet. Faksimile fra Länsförsäkringar.
Denne tabellen viser bilmerkene med flere feil enn gjennomsnittet. Faksimile fra Länsförsäkringar.

– Jeg tipper at tett partikkelfilter og feil på EGR-rensesystem er det som gjør at dieselbilene ofte har feil med eksosrensesystem. Det er gjengangerfeil som mange dieselbil-eiere nikker gjenkjennende til, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han er heller ikke overrasket over at feil med register er den vanligste feilen.

– Absolutt ikke. Det er ikke uten grunn at vi her i Broom gjentatte ganger har mast om viktigheten av å skifte registerreim og å sjekke servicehistorikk, altså blant annet om denne reimen er skiftet, sier Benny videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

May Kristin (18) fikk Volvoen til konfirmasjonen

Range Rover / Land Rover aller dårligst

Spanske Steat (som ikke lenger selges i Norge) er det bilmerket med aller flest innrapporterte motorskader. Når det gjelder feil med kjøle-og varmesystem er det Skoda som er verstingen.

Mens Porsches girkasser og drivverk har mer feil enn noen annet bilmerke.

Den høyst tvilsomme «seieren» for høyest skadefrekvens totalt sett går likevel til Range Rover / Land Rover, tett fulgt av Porsche, Mini, Seat og BMW.

Hjelp oss å lage Norges beste bilguide

Men Benny er litt overrasket over enkelte biler på denne versting-lista.

– Ja, jeg må innrømme det. Ikke over Range Rover og Mini, men først og fremst over Porsche. Jeg er kjent med at enkelte modeller har hatt problemer med IMS-lageret, men da først og fremst på eldre modeller enn hva som gjelder her.

– At mye feil på girkasser og drivverk forekommer var nytt for meg, men man lærer så lenge man lever, sier Broom-Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Viktig når du skal kjøpe bruktbil

– Vi håper denne rapporten kan gi litt hjelp på veien for de som skal kjøpe bruktbil og en økt bevissthet om risikoen for dyre skader på de ulike merkene. Samtidig håper vi at også bil-fabrikantene påvirkes til å sette enda større fokus på kvaliteten, sier Petra Wahlund i Länsförsäkringar, ifølge Teknikens Värld.

Les også: Sorry svensker – denne er billigere i Norge!

Artikkelen ble først publisert på Broom.