Detektime-bilen gikk for dobbel pris

Tom Selleck som privatdetektiv Thomas Magnum, og hans Ferrari 308 GTS.
Tom Selleck som privatdetektiv Thomas Magnum, og hans Ferrari 308 GTS.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Magnums bil gikk nylig under hammeren på auksjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fikk du med deg at bilen til privatdetektiven Thomas Magnum skulle selges på auksjon?

Vi snakker en nydelig, velholdt 1984-modell Ferrari 308 GTSi QV som skuespiller Tom Selleck i den svært suksessfulle TV-serien «Magnum, P.I.» kjørte i showet i 1984 og 1985.

Serien gikk åtte sesonger i USA, fra 1980 til 1988, og her hjemme i Norge dukket den opp på NRK Detektimen i 1984 hvor den gikk to år. Dette gjør at mange menn i en viss alder har et nostalgisk forhold til «Magnum, P.I.» som gikk sin seiersgang over hele verden på 80-tallet.

Saken fortsetter under bildet

Her er auksjonsbilen som oppnådde en hyggelig pris. Foto: Bonhams
Her er auksjonsbilen som oppnådde en hyggelig pris. Foto: Bonhams

Kjendiseffekt?

Det betyr også at mange var spente på å se hva denne «kjendiseffekten» ville ha å si for prisen på Ferrarien. Vanligvis ville en fin, velholdt bil av samme type kanskje kunne klare 90.000 dollar på auksjon, sånn cirka 765.000 kroner. Men denne bilen hadde altså blitt kjørt av selveste Tom Selleck på veiene på Hawaii, under innspillingen i to år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den er riktignok ikke enestående, da TV-selskapet brukte flere forskjellige 308 GTS i løpet av de åtte sesongene man holdt på, fra forgasserversjonen i starten av showet, til innsprøytningsversjonen i, og endelig QV-versjonen med fire ventiler per sylindre.

Les også: Denne lille saken kan redde deg ut av knipa

Dette gjør at ingen forventet noen sensasjonspris, og det må også tas med i regnestykket at Tom Selleck ikke har den statusen som f.eks Steve McQueen har, når det gjelder eierverdi. Noen skeptikere mumlet til og med at bilen neppe ville oppnå noe mer enn en helt vanlig 308 GTS.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildet

Med QV-versjonen ble motoren mer holdbar. Foto: Bonhams
Med QV-versjonen ble motoren mer holdbar. Foto: Bonhams

Affeksjonsverdi

Men der tok de feil. For under auksjonen som ble holdt av Bonhams 28. januar fikk vi lære at Tom Selleck og TV-serien «Magnum, P.I.», faktisk har en solid dose affeksjonsverdi. Da hammeren til slutt falt ned, hadde budrunden stoppet på 181.500 dollar, eller litt over 1,5 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Altså rundt det dobbelte av hva en vanlig slik bil ville kostet. Med andre ord: Stjernestatus har absolutt noe å si når det handler om detektiven fra Hawaii. Forventet salgspris fra Bonhams side var for øvrig satt til et sted mellom 1.275.000 kroner til 2.125.000 kroner.

Saken fortsetter under bildet

Her satt altså Tom Selleck i sin tid. Foto: Bonhams
Her satt altså Tom Selleck i sin tid. Foto: Bonhams

Hva gjorde serien så populær?

TV-showet gikk som nevnt åtte sesonger i USA fra 1980 til 1988, og var umåtelig populært. Kanskje mye fordi Magnum presenterte en tilværelse mange drømte om? Han jobbet tross alt på Hawaii, et øyparadis av ypperste sort. Hans arbeidsgiver var aldri til stede, slik at han kunne komme og gå akkurat som det passet ham. I tillegg tok Magnum bare de saker han hadde lyst på selv.

Les også: Kjør smartere og spar penger

Hans arbeidsgiver hadde et stort hus hvor Magnum bodde gratis, og detektiven hadde også en Ferrari 308 GTS som han kunne bruke som han ville.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildet

Tom Selleck sin jordnære fremstilling av rollekarakteren, var en viktig årsak til showets suksess.
Tom Selleck sin jordnære fremstilling av rollekarakteren, var en viktig årsak til showets suksess.

I tillegg var kjøleskapet alltid fullt av kaldt øl, og Magnum tiltrakk seg i tillegg en stor mengde kvinnelige beundrere. Ikke noen dårlig tilværelse!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ferrari 308 GTB og 308 GTS

Ferrari 308 GTB ble et nærmest øyeblikkelig designikon da den debuterte på Paris-utstillingen høsten 1975. Designet ble gjort av Pininfarinas Leonardo Fioravanti, og en 2,9-liters V8 på 255 hk var plassert på tvers bak føreren. Takket være et karosseri i glassfiber var vekten bare 1.050 kg. Men sommeren 1977 la bilen på seg 150 kg, da man gikk over til å lage karosseriene i stål.

Saken fortsetter under bildet

Med QV-versjonen ble motoren mer holdbar. Foto: Bonhams
Med QV-versjonen ble motoren mer holdbar. Foto: Bonhams

På Frankfurt-utstillingen i 1977 sto så 308 GTS, som lyktes med å bli enda vakrere enn GTB. Forskjellen lå i at GTS hadde et avtagbart takpanel i sort farge, og sorte paneler erstattet også de små, bakre siderutene som den lukkede GTB hadde. Resultatet ble et tilnærmet perfekt design, og mange designeksperter rangerer 308 GTS helt i toppsjiktet når det gjelder spørsmålet om tidenes vakreste Ferrari.

Artikkelen fortsetter under annonsen

208 med turbo

I 1980 fikk 308 innsprøytning, og effekten var nede i 214 hk, og bare 205 hk på USA-utgaven. Den åpne GTS solgte hele tiden best, og på 80-tallet solgte man mer enn tre GTS for hver GTB. I 1982 fikk motoren fire ventiler per sylinder, og ble til den såkalte quattrovalvole (fire ventiler), som ble forkortet til QV i modellnavnet. Det økte effekten til 240 hk, og kombinert med flere oppgraderinger inni og utenpå fortsatte modellen å selge godt til den ble avløst av den nokså like (men ikke like pene) 328 GTB og GTS.

Det fantes også en 208-versjon fra 1980 til 1985 beregnet for det italienske markedet, hvor man fikk gunstige avgifter for motorer på under 2 liter. I 1982 fikk denne 2-liters utgaven turbo, noe som gjør 208 GTB Turbo til den første produksjonsmodellen fra Ferrari med turbomotor. Den ble fulgt av en åpen GTS-versjon året etter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På 80-tallet var 308 GTS et særdeles populært valg i både TV-serier og på kinolerretet. Noen husker kanskje serien «Hollywood Wives» fra 1985 som gikk på NRK. Der fikk en gul 308 GTS vise seg fram i første episode (mens en rød 308 GTS var synlig i tittelsekvensen). Andre husker kanskje den stjernespekkede komedien «The Cannonball Run» fra 1981, hvor Dean Martin og Sammy Davis Jr spiller to prester som kjører en rød 308 GTS.

Les også: Denne bilen kan du snart abonnere på

Saken er først publisert på Broom.no