Nå blir Norges mest solgte bilmodell ny

Bestelgeren VW Golf blir ny i år, her er den i offroad-utgaven Alltrack. Foto: Broom
Bestelgeren VW Golf blir ny i år, her er den i offroad-utgaven Alltrack. Foto: Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Særlig én modell får viktig endring.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den har vært Norges mest solgte bilmodell i en årrekke og har skaffet seg en helt unik posisjon i markedet.

Les også: Fin bil – men snart får den det mye tøffere

Volkswagen Golf er på mange måter en klasseløs bil. Den eies og kjøres av alle samfunnslag.

Det hører også med til historien at Golf ikke bare er én bilmodell.

Nei, den har etter hvert vokst til å bli en hel familie av biler. Dessuten er det svært mye å velge mellom, av både drivlinjer, utstyr og motorer.

Mer moderne utseende

Dagens modell er den syvende i rekken. Den har vært på markedet i noen år, og nå er det klart for betydelig oppdatering.

Nye Golf ble vist frem for første gang i november i fjor og nå kan kundene

bestille den.

Oppdateringen skal gi Golf et mer moderne utseende, takket være LED-lys og nye støtfangere, både foran og bak.

I tillegg er bilen tilgjengelig med en rekke nye assistansesystemer og de fleste utstyrsversjonene har nå betydelig mer standardutstyr enn utgående modell.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dette er fortsatt bestselgeren, femdørs Golf. Foto: Broom
Dette er fortsatt bestselgeren, femdørs Golf. Foto: Broom

Les også: De har mer enn doblet salget i Norge

Mye ekstrautstyr

Blant det som nå er standard, finner vi blant annet et oppgradert infotainmentsystem med 8-tommers skjerm og parkeringssensorer både foran og bak.

Businessline-modellene vil også få LED-frontlykter som standardutstyr, og Highline/Alltrack-modellene er utstyrt med blant annet nøkkelfri adgang, dynamiske LED-lykter og oppvarmet multifunksjonsratt som standard.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Av ekstrautstyr er det svært mye å velge mellom.

Vi kan blant annet nevne assistentsystemer som Trailer Assist, Emergency Assist og fotgjengergjenkjenning.

I tillegg vil nye Golf være første bil i klassen som kan leveres med et bevegelsesstyrt infotainmentsystem i form av nye Discover Pro med 9,2-tommers skjerm.

Les også: Med denne skal Opel stjele nye kunder

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elektrisk suksess

En viktig nyhet er også at elektriske e-Golf nå får betydelig lengre rekkevidde.

VW var ikke først ute med elbil – men da de først kom, traff de godt. Nå

har de både e-up! og e-Golf på markedet, og begge har blitt storselgere.

Faktisk er hver tredje Golf som selges elektrisk. Nye e-Golf får en teoretisk rekkevidde på 300 kilometer, en betydelig økning fra 190 som er tallet for nåværende utgave.

VW opplyser at den nye rekkevidden på 300 kilometer er målt etter NEDC-normen, og at dette tilsier en reell rekkevidde på 150-200 kilometer på vinterføre. På sommerføre mener VW at du skal klare 200-300 kilometer.

Det nye batteriet kan lades på én time ved bruk av 40 kW DC-lading.

Effekten er også hevet. e-Golf blir nå levert med 136 hk / 290 Nm. Det er 20 hk og 20 Nm dreiemoment mer enn forrige modell. Dette gjør at den skal klare 0-100 km/t på 9,6 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Elbilen e-Golf får lengre rekkevidde, det er nok også helt avgjørende for å holde konkurrentene unna. Foto: Broom
Elbilen e-Golf får lengre rekkevidde, det er nok også helt avgjørende for å holde konkurrentene unna. Foto: Broom

Les også: God og varm bil trenger ikke koste skjorta

Golf til over en halv million

Nye e-Golf ble tilgjengelig i det norske markedet før nyttår, og nå er det åpnet for salg av alle Golf-modellene – inkludert den ladbare hybriden GTE, stasjonsvogn og Alltrack.

Ved lansering kan kundene velge mellom følgende motorer:

  • 1,0 TSI 110 hk (manuell og DSG) – fra kr. 297 500
  • 2,0 TDI 150 hk (manuell og DSG) – fra kr. 351 300
  • 2,0 TDI 150 hk 4Motion (manuell) – fra kr. 370 700
  • Alltrack 2,0 TDI 184 hk 4MOTION (DSG) – fra kr. 439 500
  • Alltrack 1,8 TSI 180 hk 4MOTION (DSG) – fra kr. 452 100
  • GTD 2,0 TDI 184 hk (manuell og DSG) – fra kr. 390 800
  • GTE 1,4 TSI 204 hk (DSG) – fra kr. 344 900
  • R 2,0 TSI 310 hk (7-trinns DSG) – fra kr. 552 500

Resterende modeller vil bli tilgjengelig i løpet av 2017. De første bilene forventes å være på plass i Norge i midten av mars.

Slik ser den ut inni. Golf får stadig mer utstyr tilgjengelig. Foto: Broom
Slik ser den ut inni. Golf får stadig mer utstyr tilgjengelig. Foto: Broom

Les også:

Raskeste Tesla til nå

– Dette er markedets mest undervurderte bil

Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no.