Nå er de størst i verden – eller kanskje ikke..?

Volkswagen leverte et rekordår i fjor, tross mye negativ publisitet rundt Dieselgate. Dette bildet er fra fabrikken der flaggskipet Phaeton ble produsert. Foto: Scanpix.
Volkswagen leverte et rekordår i fjor, tross mye negativ publisitet rundt Dieselgate. Dette bildet er fra fabrikken der flaggskipet Phaeton ble produsert. Foto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rekordtall etter den store skandalen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det mektige Volkswagen-konsernet har i årevis hatt en drøm om å bli verdens største bilprodusent. Men hele tiden har enten Toyota eller GM stukket kjepper i hjulene for denne drømmen.

Da Dieselgate rammet VW i 2015, spådde mange at de aldri kom til å bli verdens største bilprodusent.

Men nå er de offisielle tallene for 2016 klare, og ifølge Automotive News viser de at VW-gruppen produserte 10,3 millioner personbiler, busser og nyttekjøretøy i løpet av året som gikk (10.312.400 for å være helt nøyaktig). Det er en økning på 3,8 prosent, og holdt akkurat til å knipe førsteplassen foran Toyota som produserte 10,2 millioner i samme tidsrom (10.214.486 for å være helt nøyaktig).

Kan bli tøft 2017

At Toyota (som består av merkene Toyota, Lexus, Daihatsu og Hino) ikke klarte å beholde førsteplassen, skyldes i første rekke at salget forandret seg på de to enorme markedene i USA og Kina. I USA er Toyota langt større enn VW (og Toyota Camry er den mest solgte personbilen i USA), men der ble salget dårligere enn forventet (med utgående Camry som et eksempel), mens VW dro nytte av et oppsving i salget i Kina.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildet

Fire av VW-konsernets bilmerker: Volkswagen, Audi, Skoda og Seat.
Fire av VW-konsernets bilmerker: Volkswagen, Audi, Skoda og Seat.

Les også: Denne lille saken kan redde deg ut av knipa

2017 kan imidlertid bli verre for Toyota, siden den nye presidenten Trump har trukket USA ut fra handelsavtalen med stillehavslandene. I tillegg har han offentlig kritisert Toyota for å bygge en ny Corolla-fabrikk i Mexico, som Toyota har investert store summer i. Dermed ligger alt til rette for at Toyota vil få det tøffere enn normalt på det amerikanske markedet i 2017

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Toyota mest lønnsomt.

Merket Volkswagen på sin side solgte nesten halvparten av sine seks millioner biler på det kinesiske markedet (som er det største for VW, foran Tyskland), og med fine tall for de andre merkene fikk man et godt 2017. Hva gjelder lønnsomhet vinner imidlertid Toyota. Fram til siste kvartal (som tallene ikke er klare for) hadde Toyota tjent dobbelt så mye i profitt som Volkswagen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjør smartere og tjen penger

Saken fortsetter under bildet

VW vil satse beinhardt på elbiler framover, også i iskalde Canada.
VW vil satse beinhardt på elbiler framover, også i iskalde Canada.

Men uansett fortjeneste, så er altså endelig Martin WInterkorn (adminstrerende direktør for VW fra 2007-2015) sin ambisiøse drøm om å bli størst i verden en realitet. Eller er den egentlig det?

Produsert og levert

I følge tallknuserne hos Forbes er nemlig ikke det hele riktig så enkelt. For mens Toyota leverer månedlige rapporter som viser nøyaktig hvor mange biler de har produsert, har VW en oversikt over hvor mange biler som er levert. Ved å studere tall fra de siste år har Forbes funnet ut at VW fra 2012 til 2015 rapporterte at de hadde levert 670.000 biler mer enn de hadde produsert.

Hos Toyota var det imidlertid tvert om. Der var resultatet 590.000 færre biler rapportert enn det som dukket opp i de offisielle produksjonstallene fra OICA (som er den internasjonale organisasjonen for bilfabrikanter).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildet

Er det egentlig Toyota som fortsatt er størst? Tall fra Forbes kan tyde på det.
Er det egentlig Toyota som fortsatt er størst? Tall fra Forbes kan tyde på det.

Toyota størst allikevel?

Forbes prøvde å finne en forklaring på tallene, og fikk svar fra Toyota. Forklaringen på deres tall er at de produserer store mengder med biler for andre fabrikanter, som ikke blir tatt med i deres egne offisielle tall. F.eks produserer Daihatsu (som eies av Toyota) over 200.000 biler årlig for malaysiske Perodua, men dette er ikke tall som Toyota tar med i sitt årlige produksjonsregnskap.

I 2016 var det nøyaktige tallet for Perodua 212.846 biler, som gjør at Toyota passerer 10,4 millioner biler totalt, og dermed er større enn VW allikevel. Fra VW fikk for øvrig Forbes ingen svar angående leveringstallene som var høyere enn produksjonstallene. Det hele koker da ned til at VW kanskje er verdens største bilprodusent. Eller kanskje ikke. Forvirret? Det er vi også…

Les også: Denne bilen kan du snart abonnere på

Saken er først publisert hos Broom