Skoda Kodiaq blir tøffere allerede før den kommer til Norge

Spesialutgave av Skodas kommende storselger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skoda gjør seg nå klare til å lansere en bil som har forutsetninger for å bli en bestselger i Norge.

Det handler om den store SUV-en Kodiaq som virkelig presser prisene i dette markedet.

Kodiaq starter på svært gunstige 327.700 kroner. Skal du ha 4x4, må du ut med drøyt 100.000 kroner til. Da er nemlig prisen 442.900 kroner. Men da får du også 150 hesters bensinmotor.

Så er da også Kodiaq spådd å bli en ekte folke-SUV og en av bestselgerne i klassen i 2016.

Beskyttelsespaneler

Allerede før lanseringen viser Skoda nå en tøffere utgave av bilen. Kodiaq Scout debuterer på bilutstillingen i Geneve i mars.

Her handler det om en god dose offroadstyling og andre elementer som skal sørge for at bilen skiller seg fra mengden. Det er det helt sikkert mange som kan ønske seg, etter hvert som Kodiaq blir et vanlig syn i trafikken.

Kodiaq Scout har sølvfargede beskyttelsespaneler foran og bak Dessuten nye felger og beskyttelsespaneler, mørke ruter og sølvfargede detaljer som speil, grill og lister er også på plass.

(Saken fortsetter under)

Kodiaq er Skodas første, store SUV. Kombinasjonen plass og pris blir tøff å matche for mange av konkurrentene.
Kodiaq er Skodas første, store SUV. Kombinasjonen plass og pris blir tøff å matche for mange av konkurrentene.

Fire motorer

Utstyret på innsiden er tilpasset bilens røffe ytre. Scout leveres med offroad-assistent, beskyttelsespaneler for understell og motor, samt parkeringsassistent foran og bak.

Bilen har også Driving Mode Select som lar sjåføren velge mellom seks forskjellige modi (Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual og Snow). Systemet justerer motor, girkasse og servostyring for å gi optimale egenskaper under alle forhold. Standardutstyret inkluderer også blant annet multifunksjonsratt, innvendig LED-belysning i ti farger, infotainment-system med åtte høyttalere og alcantara-seter med Kodiaq-logo.

Fire motorer er på plass – to bensin- og to dieselmotorer. Bensinmotorene som leveres er 1,4 TSI som yter 150 hestekrefter og 2,0 TSI på 180 hestekrefter. Dieselmotorene er begge 2,0 TDI-motorer, og de yter 150 eller 190 hestekrefter.

Les også: Disse eierne kjører luksus-SUV – og sparer mye penger

Offroad-modus

Alle motoralternativene leveres i kombinasjon med firehjulsdrift. Ved normale kjøreforhold og lett last vil mesteparten av kreftene sendes til forhjulene for å spare drivstoff.

Bakkeklaring på 194 millimeter er bra til denne klassen å være. Korte overheng foran og bak sørger for at selv bratte bakker og dumper kan forseres. «Bad-road»-pakken sørger også for å beskytte undersiden av bilen – inkludert vitale deler som bremserør, drivstoffslanger, motoren og kabler.

Ved å ta i bruk en egen offroad-modus justeres demperne (dersom bilen er utstyrt med Dynamic Chassis Control), motorstyringen og flere av bilens sikkerhetssystemer for å sikre optimale egenskaper i tøft terreng.

Les også: Denne SUV-tøffingen går vi glipp av

(Saken fortsetter under)

Skoda Kodiaq kommer til å bli et svært vanlig syn på norske veier utover i 2016, med Scout-styling skiller den seg litt fra mengden.
Skoda Kodiaq kommer til å bli et svært vanlig syn på norske veier utover i 2016, med Scout-styling skiller den seg litt fra mengden.

Kommer til høsten

Flere av førerassistent-systemene har tidligere kun blitt levert i mer eksklusive bilmodeller. Én av nyhetene på førerstøttesiden er Trailer Assist. Dette gjør at bilen tar over styringen når man rygger sakte med en tilhenger. Manøvreringsassistenten vil også bremse når den oppdager en hindring bak bilen.

En annen nyhet er det såkalte Area View-systemet. Ved hjelp av kameraer foran, bak og i speilene, gir det deg mulighet til å få komplett oversikt over hva som befinner seg rundt bilen. Ved å ta i bruk det virtuelle ovenfra-og-ned-bildet får du full oversikt i uoversiktlige situasjoner og i terrenget. Kodiaq leveres også med Front Assist med nødbremsassistent som standard samt med mulighet for utstyr som adaptiv cruisekontroll, filskiftvarsling, blindsoneovervåkning.

Produksjonsstart vil være i august, og de første bilene forventes til Norge til høsten. Prisene er i skrivende stund ikke klare.

Les også:

Her er tidenes grombil – og nå stiger prisene

Kjør smartere og spar penger

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Personvernpolicy