Produksjons-stopp for en av Norges mest solgte biler

Volkswagen Passat har vært en bestselger i mange år, men nå butter det litt i mot i flere markeder. I Norge går det derimot så det suser.
Volkswagen Passat har vært en bestselger i mange år, men nå butter det litt i mot i flere markeder. I Norge går det derimot så det suser.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skylder på sviktende etterspørsel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Familiebilen Passat har vært en stor suksess for Volkswagen, helt siden den kom på markedet første gang tilbake i 1973.

Dagens Passat er den åttende i rekken, den kom på markedet i 2014.

To år ut i livsløpet begynner det imidlertid å butte litt imot for denne utgaven. I forrige uke ble det kjent at Volkswagen må stoppe produksjonen av bilen i tyske Emden, i åtte dager rundt månedsskiftet januar/februar, fordi etterspørselen svikter. Nå skriver bransje-nettstedet Automotive News at dette blir utvidet med ytterligere tre dager.

Følger trenden

– Vi har problemer i England, Tyrkia og Russland. Salget svikter og vi kan ikke utelukke flere stopp før påske. Ingen vet hvordan verden vil utvikle seg, sier en VW-talsmann til Automotive News.

Fabrikken i Emden har rundt 9.000 ansatte. Tidligere har VW også produsert CC-utgaven der, men dette opphørte i oktober. I stedet skal Emden etter hvert bygge VWs nye flaggskip, Arteon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Salgsutviklingen for Passat følger en trend vi har sett i mange år allerede. Bilkjøperne forlater de tradisjonelle familiebilene, og kjøper SUV-er i stedet. Det merker også konkurrenter som Ford Mondeo, Opel Insignia og Toyota Avensis godt.

Les også: Slik har du aldri sett familiebilen

(Saken fortsetter under)

Ladbare Passat GTE er en stor suksess i det norske markedet.
Ladbare Passat GTE er en stor suksess i det norske markedet.

Norsk suksess

Her hjemme er Passat-utviklingen imidlertid en helt annen. I fjor økte salget med 50 prosent, sammenlignet med 2015. Med det ble Passat Norges fjerde mest solgte bilmodell, bare slått av VW Golf, Mitsubishi Outlander og Toyota RAV4.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
GTE-satsingen til VW er sterkt delaktig i økningen i Passat-salget.
GTE-satsingen til VW er sterkt delaktig i økningen i Passat-salget.

Her er det den ladbare GTE-utgaven som står for en stor del av salget. Den har truffet markedet perfekt. De ladbare hybridene øker kraftig i det norske markedet, et skyldes blant annet at disse bilene kommer gunstig gjennom det norske avgiftssystemet. De kan også kjøres som rene elbiler over kortere avstander, det er naturligvis svært positivt for driftsutgiftene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konkurransen i klassen er tøff, men det er ikke mange som klarer å matche Passat GTEs kombinasjon av pris, plass og praktiske egenskaper. Har du mye småkjøring og er flink til å lade ofte, er dette en familiebil som i praksis gir deg svært lave driftskostnader.

Les også:

Anmeldte 1.007 førere – 8.300 tungbiler fikk kjøreforbud

Bare to land har dyrere bruktbiler enn Norge

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no