Bare to land har dyrere bruktbiler enn Norge

Bruktbil er dyrt i Norge, det får vi igjen bekreftet i en ny undersøkelse. Illustrasjonsfoto
Bruktbil er dyrt i Norge, det får vi igjen bekreftet i en ny undersøkelse. Illustrasjonsfoto
Artikkelen fortsetter under annonsen

Brooms bilekspert spår mer uforutsigbare priser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er dyrt å kjøpe bil i Norge. Vi har noen av verdens høyeste bilavgifter, det påvirker naturligvis også prisene i bruktmarkedet.

Men hvor dyre er egentlig norske bruktbiler, sammenlignet med prisnivået i andre land?

Det har vi nå fått svaret på, gjennom en undersøkelse gjort av britiske Carspring. De selger bruktbiler via nettet og er dermed tett på verditap og prissetting.

Hybrid er billigere

Carspring har kartlagt bruktbilprisene i til sammen 40 land. De har tatt utgangspunkt i bilmerker, og så regnet seg fram til gjennomsnittspriser, basert på mest mulig sammenlignbare modeller.

Norge kommer – ikke overraskende – ut som et av landene med de høyeste bruktbilprisene. I rankingen er det bare to land som slår oss: Singapore og Danmark. Begge disse har svært høye avgifter på nybiler.

Carsprings undersøkelse er altså brutt med på merker. Dessuten har de tatt med kategoriene «pickup» og «hybrid». Sistnevnte kategori er interessant, fordi den viser at prisene på bruktbiler med hybrid drivlinje relativt sett er lavere i Norge, enn de øvrige bilene. Det har en direkte sammenheng med avgiftsnivået på nye biler. Hybridene – og særlig de ladbare hybridene – kommer nemlig gunstig gjennom det norske avgiftssystemet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nå blir det enklere å kjøpe og selge bil

– Bil er dyrt i Norge

Dessverre er ikke elbiler med i undersøkelsen. Det skyldes nok at salget av disse fortsatt er svært begrenset i mange markeder. Men dette ville helt sikkert gjort store utslag for elbil-landet Norge der de elektriske bilene hverken har moms eller avgift.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Brooms bilekspert Benny Christensen har sett litt nærmere på undersøkelsen. Han synes dette er interessante tall:

– Ja, ikke minst får vi igjen bekreftet at bil er dyrt i Norge! Undersøkelser som dette blir sjelden helt vitenskapelige, til det er det for mange usikkerhetsfaktorer inne i bildet. Det Carspring har gjort, er å gi oss et lite øyeblikksbilde av hvordan prissituasjonen ser ut rundt om i mange markeder. Og Norge er altså helt i toppen, sier Benny.

Les også: Disse bruktbilene var vi mest nysgjerrige på i 2016

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Slik,er rankingen, for landene med de høyeste og laveste bruktbilprisene. Illustrasjon: Carspring
Slik,er rankingen, for landene med de høyeste og laveste bruktbilprisene. Illustrasjon: Carspring

Blir mer uforutsigbart

– Det betyr vel også at det kan være lønnsomt å importere bruktbiler til Norge?

– Både ja og nei. Bilene kan i utgangspunktet koste betydelig mindre, men du må ikke glemme at man må betale avgift også på bruktbiler. I mange tilfeller kan vinningen gå litt opp i spinningen her. Valutakursene er også viktig. Mange bruktimporterte biler er kjøpt i Euro-land. Og når Euro-kursen er høy – som den har vært de senere årene – gjør det at det blir mindre gunstig å kjøpe og importere bruktbiler fra disse landene. Så her må man sette seg inn i ting først og regne på hver enkelt bil, sier Benny.

Han spår at bruktbilprisene her til lands de kommende årene vil utvikle seg i mer uforutsigbar retning.

Les også: Milliard-sjokk: – DAB i bil vil koste 23 milliarder

Mer ukurante

– Det kommer som følge av at det er veldig mye usikkerhet i nybilmarkedet nå. Vi ser et lite jordskjelv i forhold til både diesel og hybrider/elbiler. Dieselandelen faller hurtig, samtidig som de elektriske bilene tar stadig større markedsandeler. Her går også utviklingen fort, i forhold til både priser og rekkevidde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ett eksempel: I vår kommer nye Opel Ampera-e. En elbil som koster rundt 300.000 kroner og som har rekkevidde på over 500 kilometer. Den kan komme til å endre markedet for elbiler, samtidig som en rekke konkurrenter kommer etter. Konsekvensen av alt dette er at mange bruktbiler kan komme til å framstå som ganske ukurante de kommende årene. Og det betyr bare en ting: At prisene vil falle fort, avslutter Benny.

Etter fem år er det største verditapet på bruktbiler som regel tatt.
Etter fem år er det største verditapet på bruktbiler som regel tatt.

Les også:

Millionbilen er utsolgt – før den kommer til Norge

Blir regelrett slaktet i ny krasjtest

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no