Tips for deg som mangler DAB+ i bilen

Mange norske bileiere får det stille i bilen i løpet av 2017. Nå er slukkingen av FM-nettet i full gang.
Mange norske bileiere får det stille i bilen i løpet av 2017. Nå er slukkingen av FM-nettet i full gang.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Brooms bilekspert opplever at det er stor usikkerhet rundt hvordan man kan oppgradere bilradioen til DAB+.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

11. januar i år slukket FM-nettet i Nordland. Dette fylket er først ute, i en omlegging som skal gå fram til 13. desember. Etter det må du ha DAB+ for å kunne høre på de riksdekkende radiokanalene.

Denne omleggingen har stor betydning for svært mange bilister. Tellinger viser at så mange som sju av ti biler i Norge mangler DAB+. I Nordland har det vært rapportert om køer hos de som selger og monterer slikt utstyr, samtidig som svært mange nå er uten riksdekkende radio i bilen.

Mye usikkerhet

Slukkingen av FM-nettet skal nå bevege seg sørover. 8. februar er det nemlig slutt for alle FM-kanalene i Trøndelag og Møre og Romsdal.

P4, Radio Norge og lokalradio henger med litt lenger, her slukkes det 21. april i disse fylkene. Og så fortsetter det videre rundt i landet. Oversikten på dette finner du nederst i denne saken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva gjør du så hvis du er en av mange nordmenn som mangler DAB+ i bilen? Brooms bilekspert Benny Christensen har fått mange henvendelser rundt dette til sin spørsmål/svar-tjeneste Spør Benny. Han opplever at det er mye usikkerhet på dette området:

Les også: Kulturministeren raser mot brudd i DAB-nettet

(Saken fortsetter under)

I 2017 slukkes FM-nettet og DAB overtar over hele landet. Først ut var Nordland.Foto: NTB scanpix/Gorm Kallestad
I 2017 slukkes FM-nettet og DAB overtar over hele landet. Først ut var Nordland.Foto: NTB scanpix/Gorm Kallestad

Ting skal fungere

– Det kan jeg også forstå, for det er veldig mange ulike løsninger ute og går. Heldigvis er det slik at alle biler med en FM eller DAB-radio (altså ikke DAB+) kan oppgraderes til DAB+ ved hjelp av et adapter. Her finnes det mange typer, i flere prisklasser, å velge blant. Noen er synlige med strømuttak fra sigarettenneren og et eget panel. Noen, gjerne de litt dyrere, er helt usynlige. Der er tilkoblingen bak på bilens originale radio, forteller Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva anbefaler du?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det synes jeg hver enkelt bør finne ut av selv, basert på behov og hvor mye penger man vil legge i dette. Her er det lurt å ta en liten sjekkrunde og se på hva som finnes ute i markedet. Noen vil helt sikkert erfare at de billige løsningene er bra nok, mens andre går for dyrere og mer gjennomførte løsninger. For min egen del er jeg opptatt av at ting skal fungere. Og det er naturligvis viktig i bilen. Her bør det være minst mulig fikling med ting mens man kjører, sier Benny.

Les også: To av tre er mot DAB-tvang

Ikke sikker?

Ironisk nok kan det bli dyrest for de som har nyere biler, men uten DAB+. Disse har gjerne en større infotainmentenhet som styrer en rekke funksjoner, inkludert radioen. De som har eldre biler uten integrert bilstereoenhet fra fabrikk, kan bare skifte selve enheten.

– Da snakker vi god, gammeldags bilstereo, som man putter inn i et «hull» i i dashbord eller midtkonsoll. Dette er svært enkelt å skifte, og det er mye å velge mellom. Prismessig starter disse på rundt en tusenlapp, med andre ord ingen voldsom investering, sier Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Og hvis man ikke er sikker på om man har FM, DAB eller DAB+ radio, hva gjør man da?

– Det er enkelt å undersøke. Tar radioen inn kanaler som NRK Sport og NRK P13, ja så har du allerede DAB+ i bilen, avslutter Benny.

Slik ser tidsplanen for slukkingen av FM-nettet i Norge ut.
Slik ser tidsplanen for slukkingen av FM-nettet i Norge ut.

Les også:

Nå skal BMW gjøre noe de aldri har gjort før

Sjekk hva denne motorsykkelen klarer

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no