Ford børster støv av legendarisk navn
Nå skal denne tøffingen - Ford Bronco - bli virkelighet.
Ford var tidlig ute da de lanserte sin Bronco tilbake i 1966.
Bilen var det vi i dag ville kalt en SUV: En stor, høybygget og robust bil som tålte en trøkk – samtidig som den gjorde jobben som familiebil for mange fornøyde eiere.
Etter tre generasjoner var det slutt i 1996, like før de mer personbil-lignende SUV-ene for alvor begynte å ta av. I etterkant er det mange som har spurt seg hvor smart det egentlig var av Ford å gi seg da.
Tørker støv av konseptbil
Nå skjer det imidlertid ting rundt det etter hvert klassiske navnet. Under bilutstillingen i Detroit som pågår akkurat nå, har nemlig Ford avslørt at de jobber med en oppfølger. Nye Bronco skal etter planen være på markedet i 2020, da som en såkalt verdensbil.
Dermed tørker de også støv av konseptbilen Bronco som ble vist tilbake i 2004. Den gang kom den aldri så langt som til å gå i produksjon. Men det er ventet at flere designelementer fra denne skal være med til den nye bilen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: SUV-en som ikke helt er med på kjøpefesten
(Saken fortsetter under)
Tøff arbeidshest
Det betyr et røft og funksjonelt design, eller som Ford sier det selv: «En kompromissløs, mellomstor firehjulstrekker».
Bronco skal bygges på samme plattform som neste generasjon av pickupen Ranger. Det betyr et grovbygget understell, med fokus på å takle last og dårlige veier, mer enn mest mulig komfort.
Noen luksusbil blir det definitivt ikke, til det formålet har Ford andre biler. Bronco skal i stedet bli en tøff arbeidshest, til en pris godt under de mer tradisjonelle SUV-ene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Her får du mye bil for lite penger
Verdensbil
Ford har de siste årene utviklet en rekke biler under den såkalte One Ford-paraplyen. Det betyr i praksis at samme bil skal kunne selges over store deler av verden, med bare små lokale tilpasninger. Siste generasjon Mustang er et vellykket eksempel på det.
Artikkelen fortsetter under annonsenDette betyr også i praksis at terskelen for å lansere i utgangspunktet smale biler, blir lavere. Dermed kan det også godt hende at neste Bronco også kommer til Europa.
Lansering er altså satt tre år fram i tid. Det betyr at det nok går en stund før vi får se produksjonsklar bil for første gang.
Les også:
Slik ser Oslo-luften ut på dieselforbud-dagen
Disse lastebilene renser faktisk luften
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no