De har mer enn doblet salget i Norge
Dette er virkelig mye bil for pengene.
2016 ble et historisk bra år for nybilsalget i Norge. Med til sammen 154.603 personbiler, må vi tilbake til jappeåret 1986 for å finne et høyere tall.
De gjør seg ikke akkurat bemerket blant de mest solgte bilmerkene i Norge, men fjoråret ble likevel bra for Dacia. De kunne nemlig notere seg for en salgsøkning på hele 116,3 prosent.
Vi snakker små volumer, men likevel: Med 305 solgte biler, tok Dacia 27. plassen blant Norges mest solgte bilmerker. Det klarer de med bare én modell: SUV-en Duster.
Konkurrerer med bruktbiler
Dacia er Renault-konsernets lavprismerke og har hatt kraftig økning i salget de siste årene. Her hjemme starter Duster på 190.000 kroner, da med tohjulstrekk. Vil du har 4x4, øker dette til 251.500 kroner. Det betyr mildt sagt mye bil for pengene.
I praksis konkurrerer Duster da med bruktbiler fra andre merker, men har blant annet fordelen at den selges med fem års nybilgaranti.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenRenault- og Dacia-sjef Nils-Henrik Holmen forklarer salgsøkningen slik:
Les også: Her snakker vi sjelden bruktbil i Norge
En av de rimeligste med 4x4
– Dacia-distribusjonen har økt betraktelig og vi er nå representert på 37 forskjellige steder rundt i landet, og øker stadig. Vi har lyktes med å kommunisere bilen til markedet, og jeg tror det er mange som har fått med seg budskapet "Another one drives a Duster". Vi har også fått fortjent god omtale av motorpresse som har kjørt bilen. Det er rett og slett en ærlig og prisgunstig pakke som appellerer til mange, sier Holmen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Topp 5: Norges billigste nybiler
Flere modeller på gang?
I Norge har man altså så langt valgt å satse bare på Duster.
Men Dacia har flere modeller enn dette, blant dem også biler som bør kunne være aktuelle for vårt marked.
– Vi kan ikke avsløre ytterligere Dacia-modeller som er relevante for det norske markedet i øyeblikket, men det er bombesikkert at Renault som eier av brandet mener alvor og jobber med planer.. Selv om det er to forskjellige merkevarer, er det helt klart en trygghet for Dacia-kundene å vite at en produsent som Renault står bak. Våre forhandlere og vi som importør har et langsiktig perspektiv på Dacia og bygger distribusjon og organisasjon for å være klare for veksten eventuelle nye modeller bringer med seg, sier Nils-Henrik Holmen.
Les også: Vi har testet Duster – her kan du lese hva vi mener om den
Reklamefilmen vakte oppsikt – se den i videovinduet under:
Saken er først publisert på Broom.no