Råere stasjonsvogn skal du lete lenge etter

Audi RS6 er virkelig heftige saker. Men dette eksemplaret tar jammen meg kaka. Faksimile: Finn.no
Audi RS6 er virkelig heftige saker. Men dette eksemplaret tar jammen meg kaka. Faksimile: Finn.no Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi med firehjulstrekk og 700 hk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er noe med begrepet ulv i fåreklær. Historisk er dette ofte brukt om personer som skjuler onde hensikter bak en uskyldig maske. Og det er på mange måter akkurat det Audi sin RS-serie gjør.

Da Audi for første gang valgte å bygge en sportsbil, basert på sin folkelige A6 stasjonsvogn, vakte det stor oppmerksomhet tilbake i 2002.

I dag er dette biler som er høyt elsket hos mange. Nettopp fordi råskapen skjuler seg i en «uskyldig» og praktisk familiebil.

Dagens RS6 har rett og slett blitt en av de heftigste serieproduserte stasjonsvognene du kan få tak i. Dersom du velger performance-utgaven, leverer den hele 605 hk og gjør 0-100 km/t på 3,7 sekunder. Det er slett ikke verst til stasjonsvogn og potensiell familiebil å være.

Les også: Audi R8 V10 Plus har 1.250 hestekrefter!

Under panseret på denne finner vi en sjelden kraftpakke. Faksimile: Finn.no Foto: broom
Under panseret på denne finner vi en sjelden kraftpakke. Faksimile: Finn.no Foto: broom

Når verst ikke er godt nok

På bruktmarkedet her hjemme finner vi totalt 31 RS6-er til salgs, men det er et eksemplar som skiller seg betydelig ut fra alle de andre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen, som er fire år gammel, er nemlig utstyrt med et heftig power-kit. Det sørger for 700 hk og vanvittige 950 Nm. Dette er 140 hk mer enn standard-versjonen som kan tilby 540 hk fra V8-eren på 4 liter.

Råtassen har også fått oppgraderte skiver og klosser som i følge Procar (selger av bilen) er en svakhet på modellene.

Slik ser den ut på innsiden. Foto: broom
Slik ser den ut på innsiden. Foto: broom

Videre er bilen spekket med det aller meste av utstyr en fremtidig RS-eier vil sette pris på. Vi nevner eksempelvis sportsstoler i fullskinn, carbon-pakke og BOSE High End Surround Sound-System. Sistnevnte vil dog ikke overgå lyden som raser ut av pottene bak – for den er rett og slett klasseledende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den knall røde RS-modellen er med andre ord perfekt for deg som hverken syns Audi sin standard- eller performance-modell er godt nok…

Les også: Salgsvekst for Audi

Kostbar, men ikke dyrest

Med 700 hk og quattro firehjulsdrift er dette eksemplaret helt klart blant de råeste stasjonsvognene du kan kjøpe her til lands. Men til tross for en overlegen kraftpakke under panseret, er bilen likevel ikke dyrest i klassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skyldes naturligvis at bilen har rukket å bli fire år, likevel har den ikke rullet mer enn 13.000 kilometer.

Prisen er satt til 1.299.000 kroner. Mye moro for pengene? Ja, det tror vi helt klart!

Les også: Audi Q5 har slanket seg nesten 100 kilo

Sterke konkurrenter

Nå er det ikke slik at Audi er alene om å tilby modeller i dette segmentet. Både BMW og Mercedes har fulgt samme oppskrift med sine M- og AMG-utgaver.

Her har det vært beinhard konkurranse i en årrekke, selv om BMW riktignok ikke tilbyr sin M5 som stasjonsvogn lenger.

Vi tester Audi RS6 i nesten 300 km/t!

Her snakker vi ulv i fåreklær, selv om RS-detaljene ikke er helt til å unngå. Illustrasjonsfoto. Foto: broom
Her snakker vi ulv i fåreklær, selv om RS-detaljene ikke er helt til å unngå. Illustrasjonsfoto. Foto: broom