Meny

Denne har vi virkelig ventet lenge på!

Foto: broom
Foto: broom
Viser ny hippiebuss i Detroit.

At Volkswagen har jobbet med en oppfølger til sin legendariske Hippiebuss, det har vi visst lenge.

De har også vist oss flere utgaver og versjoner opp gjennom årene. Men alle har blitt stoppet før det kom til produksjonsklar bil.

Nå ser det imidlertid ut som det endelig skal bli noe mer håndfast ut av det. Og interessant nok er det elbil-satsingen til konsernet som nå står sentralt.

Les også: Maksimal bil-moro for pengene

Dashbordet er futuristisk, med et ratt som enkelt felles inn når bilen kjører seg selv. Foto: broom
Dashbordet er futuristisk, med et ratt som enkelt felles inn når bilen kjører seg selv. Foto: broom

Kjører seg selv

Bilen du ser på bildene her kalles så langt I.D. Buzz. Den er en konseptbil og er basert på VWs nye elektriske plattform, MEB.

Mens røttene designmessig går flere tiår tilbake i tid, skal I.D. Buzz også være en forsmak på det vi kan vente oss fra Volkswagen i årene framover.

Det handler altså om elektrisk drivlinje, dessuten selvkjørende teknologi. Rattet i konseptbilen skal for eksempel enkelt kunne skyves inn, slik at det ikke er i veien når bilen likevel kjører seg selv.

Les også: Antall hestekrefter i bilene øker kraftig

Skyvedører sikret enkel adkomst, flatt gulv inne i bilen gir optimale plassforhold. Foto: broom
Skyvedører sikret enkel adkomst, flatt gulv inne i bilen gir optimale plassforhold. Foto: broom

Rekkevidde på 600 kilometer

Her er det plass til åtte personer, i en bil som har blitt mye større enn opphavet. Den var en kompakt varebil, I.D. Buzz er nesten fem meter lang og skal ha svært mye innvendig plass. Hjulene er plassert ute i hjørnene og gulvet er flatt.

To elmotorer sørger for framdriften, de byr til sammen på 374 hestekrefter. Rekkevidden blir oppgitt til over 600 kilometer, etter den såkalte NEDC-syklusen. Det er et høyt tall, men der bør det nok også ligge. Kommende Opel Ampera-e byr på rundt 500 kilometer etter denne syklusen. Og når den kommer på markedet senere i år, vil det på mange måter bli målestokken i bransjen.

0-100 km/t skal gå på i overkant av 5 sekunder. Toppfarten er på rundt 160 km/t.

Les også: Snart får bestselgeren VW e-Golf langt bedre rekkevidde

Både setene og bordet i midten sklir på skinner i gulvet. Foto: broom
Både setene og bordet i midten sklir på skinner i gulvet. Foto: broom

Smart flerbruksbil

Batteripakken hos I.D. Buzz er naturlig nok plassert nede i gulvkonstruksjonen. I utgangspunktet har bilen firehjulstrekk, men ifølge VW kan de også levere en utgave med én motor, og drift bare på bakhjulene.

Volkswagen viser en rekke innredningsløsninger som peker mot at dette vil bli en av de smarteste flerbruksbilene på markedet. Noe av det har vi sett før, andre løsninger er nye til dette konseptet.

Bilen har blant annet skyvedører bak, en rekke smarte oppveraringsrom og også et lite bagasjerom i fronten.

Les også: Motor vinterdekktest 2016 – de beste piggdekkene og piggfrie dekkene

Nesten fem meter lang er dette en stor flerbruksbil, med plass for inntil åtte. Foto: broom
Nesten fem meter lang er dette en stor flerbruksbil, med plass for inntil åtte. Foto: broom

30 (!) elbiler

Volkswagen-konsernet har ikke vært spesielt tidlig ute med elbiler, men nå skal de gire kraftig opp de kommende årene.

Her snakker vi hele 30 elektriske modeller, fram til 2025.

SMed det er målsetningen å være markedsledende på elektriske biler. En av modellene som skal sørge for det, er altså I.D. Buzz.

Les også: Dette skal bli en heftig elbil

Annonse
Populært