Meny

Fin bil – men snart får den det mye tøffere

Superb er Skodas toppmodell, inntil SUV-en Kodiaq kommer neste år. Den vil nok også merkes godt på Superb-salget.
Superb er Skodas toppmodell, inntil SUV-en Kodiaq kommer neste år. Den vil nok også merkes godt på Superb-salget.
Skoda til over en halv million. Les testen:

Skoda Superb

Modell: 2,0 TDI 4X4 Laurin&Klement, stv

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 190 hk / 400 Nm

Forbruk: 0,51 l/mil

0-100 km/t: 7,7 sek

Toppfart: 228 km/t

Bagasjerom: 660 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 485 x 186 x 147 cm

Pris: 509.700 kroner

Da Skoda kom med sin første Superb tilbake i 2001, var det ikke fritt for at noen dro litt på smilebåndet av navnet.

Det smilet har forlengst stivnet. Som Skodas største modell har Superb ledet an gjennom det som har vært en imponerende klassereise for dem.

Nå har Skoda forlengst etablert seg som et attraktivt og ikke minst fornuftig bilmerke. Superb, som kom i ny utgave som 2016-modell, biter bra fra seg på salgsstatistikkene. Det kan riktignok bli betydelig tøffere til neste år, mer om det lenger ned i saken.

Testbilen vår denne gangen har høyeste utstyrsnivå, som hos Skoda heter Laurin&Klement. Bilen har 2-liters dieselmotor på 190 hestekrefter, DSG-automat, 4x4 og en rikholdig utstyrspakke. Pris: 509.700 kroner som stasjonsvogn.

Hvordan er den å kjøre?

Ingen store overraskelser her. Superb er som Volkswagen-produkter flest. Den bærer preg av nitidig utvikling, fokus på detaljer og har egentlig ingen svake punkter. Her er det storbilfølelse fra understellet, styringen er passe presis og støydempingen god, selv om motoren høres litt.

Gode forseter og trivelig førermiljø trekker også opp. Det er ikke noen premiumfølelse her, men det forventer vi heller ikke. I forhold til konkurrenter som Passat og Mondeo har Superb ingen ting å skamme seg over. En konkurrent som Toyota Avensis byr på langt mer intetsigende kjørefølelse.

Les også:  Milliard-sjokk: – DAB i bil vil koste 23 milliarder

(Saken fortsetter under)

Tøff front, Skoda har tatt store steg på designfronten de siste årene.
Tøff front, Skoda har tatt store steg på designfronten de siste årene.

Hvordan er plassen?

Den er rett og slett formidabel! Bakseteplassen er nesten bortkastet god, her er det umulig å ikke ha god beinplass. Bredden rekker også såvidt til tre, her er det nesten bare flerbruksbiler som slår Superb.

Bagasjerommet? 660 liter! Det er digert og lett å fylle opp. Skoda har utnyttet plassen særdeles godt, du får ikke mange familiebiler som er større enn dette.

Les også:  Så enkelt får du varmere bil i vinterkulda

(Saken fortsetter under)

Holder ikke dette bagasjerommet, ja da har du seriøse plassbehov!
Holder ikke dette bagasjerommet, ja da har du seriøse plassbehov!

Går den bra?

190 hestekrefter bryter litt med fornuftspreget i resten av bilen. For dette er mer enn fornuftig motorisering.

Sterk dieselmotor gir kjøreglede.
Sterk dieselmotor gir kjøreglede.

Med denne motoren under panseret har Superb fin-fint overskudd. Den spurter fra 0-100 km/t på 7,7 sekunder. Dessuten er den sterk og seig når du trenger det, for eksempel ved forbikjøringer. Du kan spare noen ti-tusener på å velge mindre motor, men da mister du også litt godfølelse.

Finest utenpå eller inni?

På vei ut etter et kjapt ærend i byggvarehuset, ser jeg en kar i arbeidsklær som går rundt bilen og studerer den nøye. Det er ikke verst kompliment for en Skoda!

Ingen overraskelser innvendig, men et pent og funksjonelt interiør.
Ingen overraskelser innvendig, men et pent og funksjonelt interiør.

Her er særlig fronten tøff, med små-sint grill og stilig lyktedesign. Også fra siden er dette en av dette en av de mest vellykkede stasjonsvogndesignene i markedet. Bakfra er den mer anonym, virker nesten som Skoda-designerne tok litt lettere på hekken.

Hva med det indre? Jo, her kjenner vi igjen mange detaljer fra andre VW-produkter. Blant dem en cruisekontroll-enhet som har vært med i minst 15 år nå. Det er ingen sprell, og på kanten til å være litt upersonlig. Men kvalitetsfølelsen er jevnt over bra, og gode doser pianolakk på midtkonsollen er med på å gi et klart godkjent totalinntrykk.

Les også:  Se hva de har funnet på med bil-lysene

(Saken fortsetter under)

Laurin&Klement betyr toppmodell hos Skoda.
Laurin&Klement betyr toppmodell hos Skoda.

...og hva er konklusjonen?

509.700 kroner er nok i manges øyne fortsatt mye penger for en Skoda. Men i forhold til hva du får igjen for de pengene, er dette helt klart veldig mye bil for pengene.

Du får en diger og praktisk stasjonsvogn, med sterk 190-hesters dieselmotor, svært kompetent DSG-automat (med seks trinn) og ikke minst 4x4.

Dessuten er utstyrspakka svært omfattende. Vi savner egentlig bare varme i rattet, på noen kalde testmorgener. Til gjengjeld byr den på mye annet komfort- og sikkerhetsutstyr. Også egen temperaturjustering bak – kombinert med varme i baksetet.

Skoda er som vanlig gode på praktiske og smarte detaljer. Alt fra bagasjekroker og festanordninger, til at du kan styre kupelyset i baksetet fra bryter foran i taket. En liten detalj, men kjempesmart når du har unger som skal klikke seg fast i mørk bil.

Superb står seg i det hele tatt veldig bra mot alle konkurrentene. Når vi innledningsvis sier at den kommer til å få det tøft, er det på grunn av intern konkurranse. Neste år lanserer nemlig Skoda sin første store SUV, kalt Kodiaq.

Den byr på enda mer plass enn Superb, muligheten for sju seter og en startpris som etter alt å dømme kommer til å ligge rundt 310.000 kroner. For rundt 500.000 kroner vil du få den med samme 190-hesters dieselmotor som vår Superb-testbil, med sju seter, automatgir og 4x4.

Superb eller Kodiaq? I SUV-landet Norge tror vi mange kommer til å gå for sistnevnte. Det er fra sine egne man skal ha det!

Superb gir virkelig mye stasjonsvogn for pengene, selv om prislappen i dette tilfellet er på over 500.000 kroner.
Superb gir virkelig mye stasjonsvogn for pengene, selv om prislappen i dette tilfellet er på over 500.000 kroner.

Les også: 

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Annonse
Populært