Meny

Nå kan du spare mye på dette beistet

Brutale Ferrari F40 ble et bilikon i samme øyeblikk som den ble lansert i 1987.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Har blitt veteran – men noen billig-bil er den likevel ikke ...

Den satt som ett knyttneveslag i mellomgulvet. Man gispet etter luft over designet som både var brutalt og samtidig så distinkt, velproporsjonert og annerledes.

Bilen var et ikon i samme øyeblikk som den ble lansert. En bil man ikke glemmer om man noensinne har sett en – eller hørt en. Bilen er voldsom på alle måter og er nok ikke akkurat den første modellen man tenker på når man hører ordet veteranbil.

Likefullt; Ferrai F40 kom i 1987 og er da det vi nordmenn litt lettvint kaller veteranbil, etter den såkalte 30-års regelen. Her er vi milevis unna høye, smale hjul med eiker av tre og karbidlykter av messing...

Ferrari F40 er etter manges mening den siste, ekte Ferrarien.

Den siste ekte Ferrari?

Til gjengjeld snakker vi om det som var verdens raskeste gate-godkjente bil mellom lanseringsåret 1987 og 1989. Vi snakker også om modellen som av mange regnes som den siste "ekte" Ferrari, i den forstand at dette var den siste modellen som ble godkjent av gamlefar selv – nemlig Enzo Ferrari.

Det var forresten han selv som i en alder av nær 90 år (!) hadde ideen til nettopp denne bilen. Han var nemlig litt skuffet over at Ferraris dominans hadde falmet litt de siste årene...

Nå ville han ha en bil som satte "saker og ting" i system og på plass igjen i så måte, og da kanskje spesielt erkekonkurrenten Porsche 959. Det må da sies å være sprekt og offensivt tenkt av en godt voksen mann?

At bilen kom høvelig til å markere 40 års-jubileet til Ferrari som bilprodusent var nok mer lykkelig omstendigheter enn selve målet med bilen. Selv om mange tror det sistnevnte, noe som ikke det minste rart med tanke på navnet.

Fikk ikke kjøpe superbilen – ble sur og ville saksøke selskapet

Seter, ratt, pedaler og girstang - og ikke så mye mer enn det.

Den dyreste noensinne

Det var meningen at det skulle bygges 400 biler, og at alle skulle være røde. Hva ellers...

Men populariteten og etterspørselen var helt vill. Selv om dette var den dyreste Ferrarien noensinne. Det sier jo også litt.

Produksjonssifrene endte på 1.311 biler, og nei, alle var ikke røde heller. Både sorte, gule og blå ble også laget.

Nei - ikke alle var røde. Det ser bare slik ut ...

Det spektakulære designet var det Leonardo Fioravanti fra designhuset Pininfarina som stod bak. Den godeste Fioravanti hadde tegnet fine bil før også han. Både Ferrari Dino, Dytona (365 GTB) og 288 GTO er noen av de han kan smykke CV-en sin med. Ikke småtterier, med andre ord.

Men det var ikke bare designet som var banebrytende. Materialvalgene var også vågale i 1987. Vi snakker kevlar, karbon, plast og aluminium. Altså lette og sterke materialer som i dag er langt vanligere.

- Kan vi mekke på en Ferrari sjæl?

2,9-liter V8 motor med twin-turbo og 471 hk. Ytelsene står det fortsatt respekt av.

Holdt vekten nede

Ferrari F40 klokker allikevel inn 1.369 kilo på vekta. Det til tross for man droppet vektøkende ting som stereo, dørhåndtak, skinnseter, tepper og dørpaneler. De aller første bilene hadde også ekstra lette sidevinduer i lexan. Det enste man tok seg råd til å montere, med tanke på vekt, var aircondition.

Les også:  Denne Ferrarien ventes å oppnå rekordpris

Motoren er en 2,9-liters V8-er med twin-turbo. Ytelsen er på 471 hestekrefter ved 7.000 o/min. Girkassen er en 5-tinns manuell. Bilen gjør unna 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Mens 0-200 km/t gjøres unna på ca 12 sekunder. Det står det respekt av den dag i dag, 30 år senere.

Toppfarten er 321 km/t.

Dette er Broom de første i verden som gjør med en Ferrari 488:

Bilens popularitet og legendestatus påvirker fortsatt prisene.

Smaker det - så koster det

Det er jo nesten så man fortsatt kjenner adrenalinet banke i blodbanene av disse ytelsene. Nå skal ikke jeg være noen gledesdreper, men jeg har altså sjekket bruktbilprisene.

Det er faktisk ikke noe stort problem å få kjøpt en Ferrari F40. Det ligger nesten overraskende mange tilslags på det internasjonale markedet. Mellom 15 og 25 biler til enhver tid er vanlig.

Les også:  Nå er Ferrari lei av blodsugerne

Mange av bilene har svært lav kilometerstand, allikevel er god, dokumentert servicehistorikk svært viktig. Det samme er å få tak i en bil som ikke har vært kollisjonsskadet.

De billigste bilene koster rett under en million euro. De dyreste det dobbelte. Vi snakker altså 8-9 millioner kroner og oppover.

Men ja: I og med at de første eksemplarene nå er veteranbiler, slipper du å betale norsk avgift. Du slipper også rimeligere unna i forhold til årsavgift og forsikring. Så det er penger å spare nå.

Noe å tenke på for deg som har lyst til å realisere en virkelig hårete bildrøm!

Les også: Denne bilen ble veteran i fjor

Motor
Populært